4 459 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Material för förrådsvägg direkt mot husvägg som inte kommer kunna underhållas?
Behöver materialtips!
Ska upp med ett kallförråd som kommer stå direkt vid husvägg. Tanken var att förrådet inte ska byggas ihop med huset utan stå 2-3 cm från en tegelvägg på huset och då uppstår givetvis frågan om vad är lämpligast utanpå träregelstommen. Förrådet i övrigt kommer vara byggt av en 2x3" och tanken var väl att göra väggen som kommer vara mot huset klar och sedan resa upp den. I övrigt blir det panel på förrådet
Vad använder man mot husväggen? Formplywood? Funderade ett tag på att spika trall men samtidigt diggar jag inte de springor som uppstår med årstiderna. Sökte efter tryckt råspont som skulle vara perfekt utan lycka. Har inga krav på materialet i övrigt mer än att det är en rimlig kostnad.
Är 3200x2400mm väggyta ungefär vi snackar om
Ska upp med ett kallförråd som kommer stå direkt vid husvägg. Tanken var att förrådet inte ska byggas ihop med huset utan stå 2-3 cm från en tegelvägg på huset och då uppstår givetvis frågan om vad är lämpligast utanpå träregelstommen. Förrådet i övrigt kommer vara byggt av en 2x3" och tanken var väl att göra väggen som kommer vara mot huset klar och sedan resa upp den. I övrigt blir det panel på förrådet
Vad använder man mot husväggen? Formplywood? Funderade ett tag på att spika trall men samtidigt diggar jag inte de springor som uppstår med årstiderna. Sökte efter tryckt råspont som skulle vara perfekt utan lycka. Har inga krav på materialet i övrigt mer än att det är en rimlig kostnad.
Är 3200x2400mm väggyta ungefär vi snackar om
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag skulle nog byggt förrådet utan vägg mot husets tegelvägg.
Täta mellan "tvärväggarna" och tegelväggen med skum eller utefog beroende på hur stora springor det blir, och låt tegelväggen vara öppen in emot förrådet.
Du kan ju ställa hyllor som står på golvet/marken och som inte behöver skruvas i någon vägg.
Att bygga in husets yttervägg tror jag inte på.
Dessutom verkar det som en onödig kostnadspost med väggmaterialet där.
Täta mellan "tvärväggarna" och tegelväggen med skum eller utefog beroende på hur stora springor det blir, och låt tegelväggen vara öppen in emot förrådet.
Du kan ju ställa hyllor som står på golvet/marken och som inte behöver skruvas i någon vägg.
Att bygga in husets yttervägg tror jag inte på.
Dessutom verkar det som en onödig kostnadspost med väggmaterialet där.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Förråd med tråregelstomme som sagt, övriga sidor ska matcha lite andra saker så valfriheten är begränsad till stående dubbelfaspanel där. Kvarstår baksidan då. Kommer inte synas så utseendet spelar ingen roll
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Baksidan, alltså mot husets yttervägg, kan du alltså strunta i.myrstack skrev:
Den fyller ingen funktion helt enkelt.
Sätt upp en hylla där i stället där du kan lägga grejer.
Klicka här för att svara