Hej,

I vårt radhus byggt 1983 är det 10mm tjocklek på takgipset. Då gipset var så pass dåligt på ett ställe där tidigare ägare satt upp taklampor behöver jag byta ut en del på ca 20x20cm. Någon som vet var jag kan få tag på gipsskiva med 10mm tjocklek?

9mm + några lager lumppapp bakom kanske funkar?

• Gilla
pali75
  • Laddar…
Tack för tipset men finns det 9mm för inomhusbruk? Har hört att man inte ska ha impregnerat inne (hittade bara 9mm utegips när jag sökte). Lite konstigt också att ingen verkar ha 10mm tjocklek längre. Borde finnas både en och annan som har det hemma och behöver en skarvbit eller dyl och inte vill lägga om allt.

• Gilla
gurra-g
  • Laddar…
S
pali75 skrev:
Tack för tipset men finns det 9mm för inomhusbruk? Har hört att man inte ska ha impregnerat inne (hittade bara 9mm utegips när jag sökte). Lite konstigt också att ingen verkar ha 10mm tjocklek längre. Borde finnas både en och annan som har det hemma och behöver en skarvbit eller dyl och inte vill lägga om allt.
för man behöver ej en gipsbit för att laga det.dock enklast för hobbysnickare. tänk på lagning kan komma att synas

• Gilla
pali75
  • Laddar…
Finns det inte andra typer av skivor i 10 mm? Behöver ju inte vara gips.

• Gilla
pali75
  • Laddar…
ta masonit + 6mm renoveringsgips.

• Gilla
pali75
  • Laddar…
Tack för tipsen! Nä, man kanske inte behöver gips men kändes naturligast när det var det innan. Tror jag kör på masonit och sedan 6mm renoveringsgips då. Satte två tvärreglar/glesplanel som jag skruvar fast både gammal och ny skiva i så det ska nog inte synas om man spacklar fint och målar.

Fotografen skrev:
Finns det inte andra typer av skivor i 10 mm? Behöver ju inte vara gips.
Både plywood och spånskiva finns i 10 mm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.