Jag ska sätta ihop reglar med storleken 120x45 i 90-graders vinkel. Det ska bli en stomme till en dörr. Jag tänkte använda halvt i halvt som fog. Jag har för mig att jag sett en diskussion i detta forum (möjligen något annat forum) som beskriver en enkel metod för att få till 90-grader i varje fog men hittar den inte.

Är det någon som har ett bra tips på hur man kan göra?

Just nu har jag tänkt bygga stommen på ett stort bord jag har och använda hörnen på bordet som vinkel. Ett par tvingar för att hålla fast reglarna.

Är jag på rätt väg eller har ni bättre förslag?

/Niklas

Jag kanske missförstår vilka vinklar du menar, men en säker metod är att mäta diagonalerna i ramen. Är de lika långa är också hörnen 90 grader förutsatt att bägge långsidorna är lika långa och att bägge kortsidorna är lika långa.

Det var ju en variant. Den känns helt rätt som kontrollmätning. Jag har sett hörnspännare men de jag sett är för små för mina behov.

Mäta ska jag dock göra.

Ett alternativ till bordshörnet.

Jag har en eller ett par baksidor till IKEA-köksskåp stående.
De är kapade i rätt (rät :) ) vinkel, och är bra att ta till när vinkelhaken är för liten.

M
pythagoras går ju använda i större sammanhang för att kolla en individuell vinkel.

MaxPax skrev:
pythagoras går ju använda i större sammanhang för att kolla en individuell vinkel.
...och en bra lathund för Pythagoras sats som till och med jag lyckas hålla i huvudet är 3-4-5-metoden.
En sida 3/30/300cm, den andra 4/40/400cm, och hypotenusan (stavning?) 5/50/500cm.
Stämmer det inte in så kan man ju dubbla alla mått till 6-8-10 o.s.v.

Lostmoose skrev:
...och en bra lathund för Pythagoras sats som till och med jag lyckas hålla i huvudet är 3-4-5-metoden.
En sida 3/30/300cm, den andra 4/40/400cm, och hypotenusan (stavning?) 5/50/500cm.
Stämmer det inte in så kan man ju dubbla alla mått till 6-8-10 o.s.v.
Kuriosa:
Detta kallas Egyptiska trianglar http://sv.wikipedia.org/wiki/Pythagoreisk_trippel

På den gamla goda tiden, innan det fanns miniräknare, utan vi hade häften med räknetabeller i stället,
fanns en tabell med dessa egyptiska trianglar i häftet.
Tanken var att egyptierna använde dem när de byggde sina pyramider under faraonernas tidsålder.
Pyramiderna har ju en kvadratisk bottenyta som väl alla känner till :rolleyes:
3, 4, 5 är den enklaste, men det finns alltså fler.

KnockOnWood skrev:
Kuriosa:
Detta kallas Egyptiska trianglar [länk]

På den gamla goda tiden, innan det fanns miniräknare, utan vi hade häften med räknetabeller i stället,
fanns en tabell med dessa egyptiska trianglar i häftet.
Tanken var att egyptierna använde dem när de byggde sina pyramider under faraonernas tidsålder.
Pyramiderna har ju en kvadratisk bottenyta som väl alla känner till :rolleyes:
3, 4, 5 är den enklaste, men det finns alltså fler.
Det var som tusan.
3,4,5 använder man ju ofta men att det fanns fler hade jag ingen aning om.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.