3 643 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Bäst virke till reglar?
Vilket virke skulle ni välja till en regelstomme?
Jag skall bygga en altan som sedan skall bli uterum och planerar att köpa virket på en lokal såg. Stolparna blir nog ek, det var inte så dyrt och jag tror det håller väldigt bra.
Spelar det någon roll om reglarna är av gran eller fur? Jag var först inställd på gran eftersom det är normalt och vanligt men så råkade jag läsa att olja och tjära tränger in bättre i fur och tänkte att då kanske det är smartare? Kanske man skall välja något helt annat (billigt) träslag?
Oavset träslag, är det någt problem att göra regelstommen i färskt virke?
Är det bättre med hyvlat eller ohyvlat? Antagligen kommer jag stryka det en gång med "roslagsmahogny" (linolja, terpentin och tjära) innan jag sätter upp det.
Tack!
Jag skall bygga en altan som sedan skall bli uterum och planerar att köpa virket på en lokal såg. Stolparna blir nog ek, det var inte så dyrt och jag tror det håller väldigt bra.
Spelar det någon roll om reglarna är av gran eller fur? Jag var först inställd på gran eftersom det är normalt och vanligt men så råkade jag läsa att olja och tjära tränger in bättre i fur och tänkte att då kanske det är smartare? Kanske man skall välja något helt annat (billigt) träslag?
Oavset träslag, är det någt problem att göra regelstommen i färskt virke?
Är det bättre med hyvlat eller ohyvlat? Antagligen kommer jag stryka det en gång med "roslagsmahogny" (linolja, terpentin och tjära) innan jag sätter upp det.
Tack!
Produkter som diskuteras: "roslagsmahogny"
Roslagsmahogny naturbrun Gysinge
Traditionellt tjärskydd för trä
279 kr inkl moms
279 kr
Läs mer
Men om virket ändå kommer vara ute sedan så kommer det ju blötas och torka om vart annat ändå?
En hyvlad regel käns ju som om den skulle stå emot väta bättre men med en sågad regel kan ju vara grövre till samma pris. Vad är mest värt?
En hyvlad regel käns ju som om den skulle stå emot väta bättre men med en sågad regel kan ju vara grövre till samma pris. Vad är mest värt?
Visst att tryckimpregnering är bra för det mesta men tanken att virke av bra kvalite som impregnerats med tex roslagsmahogny skulle ruttna och försvinna på några år är ju inte helt korrekt.vectrex skrev:
Jag skulle tro att rätt skött skulle livslängden vara minst lika bra... Det finns ju en hel del båtar som klarat sig bra med roslagsmahogny...
mvh
ATW
Visionen är att det bara skall stå oskyddat något år men man vet ju aldrig hur det går
. Latmasken kan kicka in helt okontrollerat!
Men även efter uterummet är klart kommer ju en del virke att vara ganska nära ute med bara en gles panel påspikad.
Stolparna blir ek men till de yttersta reglarna vet jag inte riktigt vad jag skall välja.
Är gran eller fur generellt bättre på något sätt?
Men även efter uterummet är klart kommer ju en del virke att vara ganska nära ute med bara en gles panel påspikad.
Stolparna blir ek men till de yttersta reglarna vet jag inte riktigt vad jag skall välja.
Är gran eller fur generellt bättre på något sätt?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden