Hej!

Ny här:)

Har en fråga som jag hoppas nån kan hjälpa mig med.

Har spacklat på en betong vägg med beckers grov spackel. Funkar det ska på med kakel också sen?
Verkar då ha fäst bra på ytan.

Mvh

Gärna lite mera information om väggen. Är det sprickor du spacklat eller är det gammal puts som släppt? Klart att det går att sätta kakel på puts/spackel. Är det ett våtrum, köksvägg eller ngt annat?
Hej och välkommen förresten!

Det har suttit kakel där tidigare i ett kök. Så det var lite skråvligt och poröst. Kanske lätt betong? Såhär i efterhand kanske man skulle ha tagit husfix eller likande?

Tack så mycket!

Det bör vara cementbundet spackel under kakel.

Stefan N skrev:
Det bör vara cementbundet spackel under kakel.
Jo har insett jag gjort ett misstag nu.
Men funkar det eller är det bara försöka riva ner?

Är väldigt konfunderad nu. Ytan är ca 150x30. Hur stor chans är det att det släpper?

Rätt liten skulle jag tro.

Det som är den största risken är att spacklet säkerligen inte är vattenfast och att ett blött fix löser upp spacklets yta med dåligt fäste.
Men det är bara en kvalificerad gissning utan att i detalj studera spacklets egenskaper.

Dra på en primer innan.

oceanis skrev:
Det som är den största risken är att spacklet säkerligen inte är vattenfast och att ett blött fix löser upp spacklets yta med dåligt fäste.
Men det är bara en kvalificerad gissning utan att i detalj studera spacklets egenskaper.
Är ett vattenbaserat spackel iaf.

http://www.beckers.se/produkter/inomhus/spackel-fog/spackel-grov

Stefan N skrev:
Dra på en primer innan.
Okej ja det hade jag tänkt göra man kanske kan måla ett varv med våtrumsfärg också först?

Uppdate!
Var o petade på det med en morakniv och det satt väldigt dåligt. lossnade stora bitar så blir till att riva ner o använda husfix eller liknande.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.