Jag har lagt om taket på huset som dels består av gammalt lock planktak men även lagt ny råspont på en utbyggnad.
Nu tänkte jag ge mig på att snygga till takutsprången undertill så det blir mer enhetligt. Frågan är vad det finns för standardmaterial att köpa och sätta? Spontant tänkte jag typ råspont men det dömdes ut av frugan som tycker att "finishen" inte blir ok . JAg vill ju dock ha någon form av virke som är spontat men som är lite snyggare. Vad rekomenderas till detta? Enda jag ser på brädgården när jag kikar är just råspont och sedan är det ju snarare olika typer av inomhuspanel.. .
Nu tänkte jag ge mig på att snygga till takutsprången undertill så det blir mer enhetligt. Frågan är vad det finns för standardmaterial att köpa och sätta? Spontant tänkte jag typ råspont men det dömdes ut av frugan som tycker att "finishen" inte blir ok . JAg vill ju dock ha någon form av virke som är spontat men som är lite snyggare. Vad rekomenderas till detta? Enda jag ser på brädgården när jag kikar är just råspont och sedan är det ju snarare olika typer av inomhuspanel.. .
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Köp råspont, samt en pensel och en burk färg åt frugan.Arne999 skrev:
Finishen är ju något man fixar själv.
Det kan vara ett lämpligt jobb åt en person som har speciella krav.
Kanske du kunde ge henne lite sandpapper och en slipkloss också
Personligen tycker jag att råsponten egentligen är för fin numera.
Det finns ju ingen rå yta alls, så den borde få ett nytt namn.
Guldstjärna till den person som kommer med en bra benämning.
Planspont låter väl lite väl tråkigt
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
påtal om råspont.. det som är fult med det är väll kanske inte ytan utan att det blir mer eller mindre stora glipor där dom inte går ihop helt. Finns det nått tips här så kanske det kan vara ett alternativ. Typ limma tvinga ihop en "kaka" och sätta upp?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Trä rör sig, krymper och sväller på bredden.
Om du inte står ut med lite springor under takfoten får du väl ta plywood i stället.
Men vem tittar upp där egentligen?
Om du inte står ut med lite springor under takfoten får du väl ta plywood i stället.
Men vem tittar upp där egentligen?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Köp en damtidning och en ask praliner till henne i stället 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden