Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Så, som för så många andra så är det dags att renovera trappen. Jag kollar just nu på olika "kit" för att klä in trappen - alltså lägga på massivt trästeg med trappnos ovanpå det befintliga och därmed få en ny yta.
Problemet jag har nu är att trappan har en mellanplattform halvvägs upp, samt går upp i en liten hall där uppe. Jag skulle vilja att golvet där uppe samt mellanplattformen matchar trappstegen.
Så, Lundbergs har "Stairfix" men jag mailade dem och dom hade ingen lösning för golvbiten, bara trappstegen.
Stepkit.se är en annan lösning, men trappstegen levereras som stora stycken med trappnos i båda ändarna och ska delas på mitten och därmed räcka till två trappsteg per trästycke, så där finns alltså ingen fot/not lösning för att ansluta ett trägolv även om dom hade det, men jag har mailat dem så får vi se om dom har en lösning.
Sedan har vi Kährs som är ett golvmärke. Där köper man massivt trägolv på metervara (ett paket innehåller sex plankor, varje planka räcker till ett trappsteg) och dom säljer även trappnos i samma träslag.
men frågan vad gäller Kährs är om det är passande att lägga golv i trappen? Det borde givetvis limmas precis som stepkit/stairfix men frågan är om det är något mer jag borde tänka på, om det är opassande att lägga golv i trappen?
Kom gärna med tankar och erfarenheter!
Problemet jag har nu är att trappan har en mellanplattform halvvägs upp, samt går upp i en liten hall där uppe. Jag skulle vilja att golvet där uppe samt mellanplattformen matchar trappstegen.
Så, Lundbergs har "Stairfix" men jag mailade dem och dom hade ingen lösning för golvbiten, bara trappstegen.
Stepkit.se är en annan lösning, men trappstegen levereras som stora stycken med trappnos i båda ändarna och ska delas på mitten och därmed räcka till två trappsteg per trästycke, så där finns alltså ingen fot/not lösning för att ansluta ett trägolv även om dom hade det, men jag har mailat dem så får vi se om dom har en lösning.
Sedan har vi Kährs som är ett golvmärke. Där köper man massivt trägolv på metervara (ett paket innehåller sex plankor, varje planka räcker till ett trappsteg) och dom säljer även trappnos i samma träslag.
men frågan vad gäller Kährs är om det är passande att lägga golv i trappen? Det borde givetvis limmas precis som stepkit/stairfix men frågan är om det är något mer jag borde tänka på, om det är opassande att lägga golv i trappen?
Kom gärna med tankar och erfarenheter!
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Jag slet up linoleummattan i de två översta trappstegen för flera år sedan, men det var så jobbigt så jag fortsatte inte, så det har sett riktigt illa ut rätt så länge. I och med att vi håller på och renoverar vardagsrumsgolvet så passade vi på att beställa trä så det skulle räcka till trappen med. SÅ idag började jag med att fortsätta göra trappen trären.

Så här ser det ut när man drar bort en liten bit av mattan, en geggig massa med lim under som är ett rent helvete att få bort.

Att bara få bort mattan kan vara rätt så pilligt.

Men jag har införskaffat mig en maskin för just det här syftet! Yes, det är en lackfräs som är en maskin vars enda uppgift är att göra något trärent. Med rotorskär så kan man ställa in den att "hyvla" från 0-0,3 mm djup. Om man ställer in den på tex 0,05 mm så river den rent limrestena och så fort man ser träytan ordentligt så ställer man in den på 0 mm så tar den allt som sticker upp över det helt enkelt.

Och så här ser det ut när det är klart. Det tog en bra stund och man blir genomsvettig och maskinen låter utav bara skogen, men jämfört med att göra det för hand med slip så var det väldigt enkelt.

En närbild på trärena trappen. Lite ironiskt är det att dom en gång i tiden lade en linoleum-matta som såg ut som furu.. på en furutrappa.

Sen var det bara att gå efter med en liten slip för att jämna till ytan
En liten film som visar hur effektiv lackfärgen är:
[video]http://www.youtube.com/embed/P8dRQBKJ4e4[/video]

Så här ser det ut när man drar bort en liten bit av mattan, en geggig massa med lim under som är ett rent helvete att få bort.

Att bara få bort mattan kan vara rätt så pilligt.

Men jag har införskaffat mig en maskin för just det här syftet! Yes, det är en lackfräs som är en maskin vars enda uppgift är att göra något trärent. Med rotorskär så kan man ställa in den att "hyvla" från 0-0,3 mm djup. Om man ställer in den på tex 0,05 mm så river den rent limrestena och så fort man ser träytan ordentligt så ställer man in den på 0 mm så tar den allt som sticker upp över det helt enkelt.

Och så här ser det ut när det är klart. Det tog en bra stund och man blir genomsvettig och maskinen låter utav bara skogen, men jämfört med att göra det för hand med slip så var det väldigt enkelt.

En närbild på trärena trappen. Lite ironiskt är det att dom en gång i tiden lade en linoleum-matta som såg ut som furu.. på en furutrappa.

Sen var det bara att gå efter med en liten slip för att jämna till ytan
En liten film som visar hur effektiv lackfärgen är:
[video]http://www.youtube.com/embed/P8dRQBKJ4e4[/video]
Produkter som diskuteras: "trärent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Det dammar en hel del, koppla den till en dammsugare så klarar du dig mycket bättre
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Nu är vardagsrummet och köket klart så nästa steg är trappen. Vi har redan köpt allt vi behöver, vilket är samma golv vi har lagt i vardagsrummet (Brahehus från Kährs) samt handgjorda trappnosar från Khärs i samma material som golvet. Så här är det tänkt att det ska läggas.

Så här är trappan skapt till att börja med. Detta är bara nedre delen upp till avsatsen, sedan fortsätter den med åtta trappsteg till upp till övervåningen.

Första steget är att lägga golvet så det linjerar i bakkant med trappsteget

Sedan lägger vi trappnosen så att den går över kanten och täcker hela trappsteget

Sedan så måste vi nog sätta en täckskiva på undersidan av steget, och då funderar vi på att bygga upp den så det blir en helt innesluten trappa, alternativt att vi bara sätter täckskiva under och i bakkant.

Så här är trappan skapt till att börja med. Detta är bara nedre delen upp till avsatsen, sedan fortsätter den med åtta trappsteg till upp till övervåningen.

Första steget är att lägga golvet så det linjerar i bakkant med trappsteget

Sedan lägger vi trappnosen så att den går över kanten och täcker hela trappsteget

Sedan så måste vi nog sätta en täckskiva på undersidan av steget, och då funderar vi på att bygga upp den så det blir en helt innesluten trappa, alternativt att vi bara sätter täckskiva under och i bakkant.
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Ändra sekretessinställningarna för youtube-klippet 
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Ooops, fixat
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Ja inte blev man mindre intresserad av en lackfräs direkt... Vad är det för skär på den och var får man tag på dem?
Vi har ungefär likadant, plastmatta ovanpå vad jag antar är en fin trätrapp. Tjejen vill måla vitt och sätta nålfiltsmatta så jag vill hellre ta bort den gamla plasten och limmet än sätta nytt trä ovanpå allting
Vi har ungefär likadant, plastmatta ovanpå vad jag antar är en fin trätrapp. Tjejen vill måla vitt och sätta nålfiltsmatta så jag vill hellre ta bort den gamla plasten och limmet än sätta nytt trä ovanpå allting
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Jag fönstershoppade lite på ebay.de och skären var inte så farligt dyra de heller. Men för en enda trapp blir det nog att hyra för 200-250kr dygnet istället för 2500kr
Man skulle startat hyrfirma så man får köpa på sig alla möjliga leksaker
http://www.ebay.de/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=metabo+lf+724&_sop=15
Man skulle startat hyrfirma så man får köpa på sig alla möjliga leksaker
http://www.ebay.de/sch/i.html?_sacat=0&_from=R40&_nkw=metabo+lf+724&_sop=15
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Ja, men samtidigt - att slita trapp för hand är fan värt att betala så mycket för att slippa. Men kan du hyra så go for it 
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
170kr dygnet kostade den i Luleå. Dock skulle de sluta hyra ut den eftersom kunderna alltid kör bort luckorna som gör den farlig, och skrotar den när de kör i spikar hela tiden 
Så på 14 dagars hyra har man sin egen istället. Gubben tyckte det lät som en bättre idé, "och sen kan du ju sälja den vidare när du är färdig"
Så på 14 dagars hyra har man sin egen istället. Gubben tyckte det lät som en bättre idé, "och sen kan du ju sälja den vidare när du är färdig"
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg
Yes, låter som en idé. Du blåser rent hela trappen på en dryg halvtimme dock, så du får väl räkna in det i priset. 
Hobbysnickare
· Västmanland
· 214 inlägg

Semestern är över och trappprojektet är klart! Jag har nu lagt alla trappsteg samt nytt golv i mellandelen och på golvet på övervåningen, så nu går samma golv från vardagsrummet upp i trappen och sedan upp på övervåningen!