Jag har tidigare i forumet frågat om vad följande material skulle kunna vara.
Se första bilden nedan!
Jag misstänkte att det bruna, som är lindat med ståltråd runt en gammal vattenledning, skulle kunna vara asbest. Fick till svar här på forumet att nej, det var det med största sannolikhet inte asbest.
Någon talade om nöthår eller liknande.
Har googlat nöthårsisolering, men hittar typ ingenting som liknar det jag har runt mitt rör.
Nu har jag däremot, tyvärr, hittat följande bild på nätet.
Se bild nummer två.
Bilden kommer från en asbetssaneringsfirmas hemsida.
Det bruna materialet är asbest.. Läs text direkt under bilden.
Även detta material, precis som mitt, lindat med ståltråd.
Om bilden ej får användas i detta forum, pga upphovsrätt etc, så tar jag självklart genast bort denna.
Säg bara till om jag gjort något fel när jag bifogat den här, i mitt inlägg.
Jag blev självklart mycket konfunderad..
Tycker att det material som jag har och detta är oerhört lika.
Kanske är det alltså asbest som jag har runt röret trots allt?!
Om det är någon som har sett ett liknande material, som kanske analyserat detta,
som vet skillnaden på nöthår eller annat ofarligt kontra asbestlindan som beskrivs vid bild nummer två, så skulle jag tacksamt ta emot information.
Kan man se skillnad? Hur isåfall?
Eller finns det inte ens typ nöthår som används som isolering runt rör?
Kanske bara var någon tidigare som helt enkelt drog till med något, utan att ens själv veta.
Vad vet jag.
Jag har frågat massor om asbest i forumen, jag vet, men just detta blev jag uppriktigt orolig för nu när jag hittade denna bild.. Därför frågar jag igen.
Hoppas på överseende och goda råd!
Se första bilden nedan!
Jag misstänkte att det bruna, som är lindat med ståltråd runt en gammal vattenledning, skulle kunna vara asbest. Fick till svar här på forumet att nej, det var det med största sannolikhet inte asbest.
Någon talade om nöthår eller liknande.
Har googlat nöthårsisolering, men hittar typ ingenting som liknar det jag har runt mitt rör.
Nu har jag däremot, tyvärr, hittat följande bild på nätet.
Se bild nummer två.
Bilden kommer från en asbetssaneringsfirmas hemsida.
Det bruna materialet är asbest.. Läs text direkt under bilden.
Även detta material, precis som mitt, lindat med ståltråd.
Om bilden ej får användas i detta forum, pga upphovsrätt etc, så tar jag självklart genast bort denna.
Säg bara till om jag gjort något fel när jag bifogat den här, i mitt inlägg.
Jag blev självklart mycket konfunderad..
Tycker att det material som jag har och detta är oerhört lika.
Kanske är det alltså asbest som jag har runt röret trots allt?!
Om det är någon som har sett ett liknande material, som kanske analyserat detta,
som vet skillnaden på nöthår eller annat ofarligt kontra asbestlindan som beskrivs vid bild nummer två, så skulle jag tacksamt ta emot information.
Kan man se skillnad? Hur isåfall?
Eller finns det inte ens typ nöthår som används som isolering runt rör?
Kanske bara var någon tidigare som helt enkelt drog till med något, utan att ens själv veta.
Vad vet jag.
Jag har frågat massor om asbest i forumen, jag vet, men just detta blev jag uppriktigt orolig för nu när jag hittade denna bild.. Därför frågar jag igen.
Hoppas på överseende och goda råd!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kändes som att det bruna kallades asbestlinda, är ju lindat runt röret dessutom,
Med ståltråden runt.
Men du menar alltså att det är det vita som man ser under det bruna, som är någon form av linda?
Trodde det vita innerst är själva röret.
Med ståltråden runt.
Men du menar alltså att det är det vita som man ser under det bruna, som är någon form av linda?
Trodde det vita innerst är själva röret.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Asbest är inte brunt, det är gråvitt!
Och asbest har inte så där grova fibrer, det är mycket finfibrigt, vilket är ett av problemen.
Nu är jag ingen expert på nöthår, men jag tycker det liknar kokosfibrer.
Se
http://www.alternativisolering.dk/download/Alternativ isolering i Tyskland/Tyskland.pdf
sid 28 - 29.
Stina71, du är väl inte rädd för kokosnötter?
Och asbest har inte så där grova fibrer, det är mycket finfibrigt, vilket är ett av problemen.
Nu är jag ingen expert på nöthår, men jag tycker det liknar kokosfibrer.
Se
http://www.alternativisolering.dk/download/Alternativ isolering i Tyskland/Tyskland.pdf
sid 28 - 29.
Stina71, du är väl inte rädd för kokosnötter?
Nej KnockOnWood, kanske tycker du att jag är en riktig nöt, men själv är jag inte rädd för kokosnötter. 
Den sista bilden tycker även jag att liknar kokosfibrer, men det jag har runt röret är inte lika strävt.
Har haft en kokosfibermatta som dörrmatta, så i det fallet vet jag faktiskt vad jag talar om.
Det som är runt mitt rör är inte fullt lika strävt och inte heller lika "kompakt" som bild 2 ser ut, och som kokosfiber är.
Mitt kan man typ enkelt riva loss bitar av, lossnar mycket lätt.
Och förresten, visst finns det väl brun asbest? Är ju en farligare sort än den vita dessutom.
Om jag kommer ihåg rätt.
Fattar inte vad folk menar när de skriver om nöthårsfiltmatta.
Har inte hittat nåt om det på nätet, mer än finmattor som används i hemmet.
Den sista bilden tycker även jag att liknar kokosfibrer, men det jag har runt röret är inte lika strävt.
Har haft en kokosfibermatta som dörrmatta, så i det fallet vet jag faktiskt vad jag talar om.
Det som är runt mitt rör är inte fullt lika strävt och inte heller lika "kompakt" som bild 2 ser ut, och som kokosfiber är.
Mitt kan man typ enkelt riva loss bitar av, lossnar mycket lätt.
Och förresten, visst finns det väl brun asbest? Är ju en farligare sort än den vita dessutom.
Om jag kommer ihåg rätt.
Fattar inte vad folk menar när de skriver om nöthårsfiltmatta.
Har inte hittat nåt om det på nätet, mer än finmattor som används i hemmet.
Om det skulle finnas asbets någonstans där under färgen så är det fullständigt ofarligt så länge du inte river i det.
Även OM du skulle riva upp det så är det ofarligt för dej, det är bara vid extremt lång (många år) yrkesmässig hantering som asbest kan ha negativa hälsoeffekter.
Även OM du skulle riva upp det så är det ofarligt för dej, det är bara vid extremt lång (många år) yrkesmässig hantering som asbest kan ha negativa hälsoeffekter.
Gamla rör hade ibland den vita lindan om några mm och den sitter fast mot röret och är ofta asbest. Den bruna filten är vad som brukar kallas nöthårsfilt/matta och är ofarlig. Ytterst kan förutom papp finnas gasbinda, bomullsbinda med olika bindemassor där vissa även innehåller asbest.
Att använda asbest rakt igenom som isolering är ytterst ovanligt i bostäder, det hör hemma vid höga temperaturer som ångrör industriellt på fartyg osv.
Är du orolig ta lite av filten och prova med en tändare, det är enkelt och då kan du utesluta asbest. Måste vara svårt att ständigt oroa sig över något så relativt obetydligt som du och en del andra gör här i diverse trådar.
Att använda asbest rakt igenom som isolering är ytterst ovanligt i bostäder, det hör hemma vid höga temperaturer som ångrör industriellt på fartyg osv.
Är du orolig ta lite av filten och prova med en tändare, det är enkelt och då kan du utesluta asbest. Måste vara svårt att ständigt oroa sig över något så relativt obetydligt som du och en del andra gör här i diverse trådar.
Tack för svar alla! Uppskattas!
Tycker ni alltså att det bruna på min bild och bild nummer 2 ser ut att vara samma material.
Jag är lite tveksam.
Bild tvåspråkiga mer "kompakt" och strävt ut.
Mitt bruna material är mer "löst", rasar lätt sönder om man tar i det.
Extremt enkelt att riva loss en bit, håller liksom inte ihop så bra.
Kanske är bild 2 kokosfiber och mitt nåt annat.
Oväsentligt egentligen, jag är nöjd bara det inte är asbest.
Förresten, är det någon här som har en länk till bild på äldre nöthårsfilt/-matta?
Och/eller info om hur och till vad man använde detta material förr i tiden.
Skulle vara intressant att se en bild och läsa lite, men har själv inte lyckats hitta någon bra information på nätet.
Önskar alla en fin höstdag. Solen skiner!
Tycker ni alltså att det bruna på min bild och bild nummer 2 ser ut att vara samma material.
Jag är lite tveksam.
Bild tvåspråkiga mer "kompakt" och strävt ut.
Mitt bruna material är mer "löst", rasar lätt sönder om man tar i det.
Extremt enkelt att riva loss en bit, håller liksom inte ihop så bra.
Kanske är bild 2 kokosfiber och mitt nåt annat.
Oväsentligt egentligen, jag är nöjd bara det inte är asbest.
Förresten, är det någon här som har en länk till bild på äldre nöthårsfilt/-matta?
Och/eller info om hur och till vad man använde detta material förr i tiden.
Skulle vara intressant att se en bild och läsa lite, men har själv inte lyckats hitta någon bra information på nätet.
Önskar alla en fin höstdag. Solen skiner!
Hej Stina, om du kämpar på så kan det finnas viss risk att du finner asbest i rörlindan under ditt porösa "nöthår" hade liknande runt ett par gamla rör jag också, nu visste jag att det var lin i mitt fall men det ser likadant ut det du har. Linet eller i vissa fall nöthår har bra egenskaper, det är att det håller bort kondensen samt att det inte "ruttnar" kan förvisso vara något annat naturfibermaterial. Tippar starkt på lin!
Isolering-fluffigt material av okänt ursprung
linda-som det låter, en linda likt en kraftigare gasbinda om man skadar foten, tex!
Isolering-fluffigt material av okänt ursprung
linda-som det låter, en linda likt en kraftigare gasbinda om man skadar foten, tex!
Tack ni som ger mig konstruktiva svar!
Pagno, jag vet inte om det finns en linda under min bruna isolering.
Om så är fallet, kan jag låta den sitta kvar eller bör jag låta ta bort den?
Lät du din linda sitta kvar under det som var lin, i ditt fall, eller tog du bort lindan?
Pagno, jag vet inte om det finns en linda under min bruna isolering.
Om så är fallet, kan jag låta den sitta kvar eller bör jag låta ta bort den?
Lät du din linda sitta kvar under det som var lin, i ditt fall, eller tog du bort lindan?