2 712 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Hållfasthet trallskruv?
Hej, är på gång att skruva upp hyllor som bärs upp av konsoller.
Väggmaterial: 12mm plyfa + pärlspont 15mm. Behöver skruv med liten försänkt skalle, tänkte då använda 4,2 x 75 rostfria trallskruv som jag har liggande. Hyllorna med innehåll väger väl 20 kg, men det blir 8 skruv, så det ska funka med marginal i normala fall. Dock noterar jag glesare gänga på trallskruvarna. Håller de tillräckligt bra för detta ändamål, eller bör man köra vanlig träskruv?
Väggmaterial: 12mm plyfa + pärlspont 15mm. Behöver skruv med liten försänkt skalle, tänkte då använda 4,2 x 75 rostfria trallskruv som jag har liggande. Hyllorna med innehåll väger väl 20 kg, men det blir 8 skruv, så det ska funka med marginal i normala fall. Dock noterar jag glesare gänga på trallskruvarna. Håller de tillräckligt bra för detta ändamål, eller bör man köra vanlig träskruv?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
113 kr inkl moms
126 kr
Läs mer
Tja - det lär väl hålla med marginal om vettigt iskruvat så att
säga - momentet nedåt från hyllans vikt och belastning måste
förankras i vägg "både högt och lågt" så att säga - så länge
detta göres vettigt lär det hålla med marginal ... den glesare
gängan lär icke påverkade detta annat än marginellt ... rost-
fritt är ju dessutom starkare än vanlig "bonnträskruv" ... .
säga - momentet nedåt från hyllans vikt och belastning måste
förankras i vägg "både högt och lågt" så att säga - så länge
detta göres vettigt lär det hålla med marginal ... den glesare
gängan lär icke påverkade detta annat än marginellt ... rost-
fritt är ju dessutom starkare än vanlig "bonnträskruv" ... .
Ok, borde ju vara ok. Det är inte jätteglesa gängor, men trallskruv är ju lite klenare jämfört med träskruv i motsvarande längd, och så har de väl inte samma krav på hållfasthet kanske när de används för trall mot golvregel, därav min fundering...
/A
/A
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
75 lång? kommer det att vara några gängor som sitter i panel + skiva, annars går det lika bra med spik.
Protte
Protte
Det var dem jag hade med liten skalle (skruven ska in precis i en snickeridetalj i konsollen etc, vill inte spackla över).
Den ena av de två hyllorna kan jag skruva in i regel under panel/plyfa, men konsollerna är ändå 21 mm, motsvarande den del av skruven som är ogängad, så nog kommer gängorna användas alltid. Men visst, Plyfa/pärlspont ska räcka alla gånger, så egentligen räcker 50 mm skruv varav 20 ogängat....
/A
Den ena av de två hyllorna kan jag skruva in i regel under panel/plyfa, men konsollerna är ändå 21 mm, motsvarande den del av skruven som är ogängad, så nog kommer gängorna användas alltid. Men visst, Plyfa/pärlspont ska räcka alla gånger, så egentligen räcker 50 mm skruv varav 20 ogängat....
/A
Klicka här för att svara