Hej, är på gång att skruva upp hyllor som bärs upp av konsoller.

Väggmaterial: 12mm plyfa + pärlspont 15mm. Behöver skruv med liten försänkt skalle, tänkte då använda 4,2 x 75 rostfria trallskruv som jag har liggande. Hyllorna med innehåll väger väl 20 kg, men det blir 8 skruv, så det ska funka med marginal i normala fall. Dock noterar jag glesare gänga på trallskruvarna. Håller de tillräckligt bra för detta ändamål, eller bör man köra vanlig träskruv?

Tja - det lär väl hålla med marginal om vettigt iskruvat så att
säga - momentet nedåt från hyllans vikt och belastning måste
förankras i vägg "både högt och lågt" så att säga - så länge
detta göres vettigt lär det hålla med marginal ... den glesare
gängan lär icke påverkade detta annat än marginellt ... rost-
fritt är ju dessutom starkare än vanlig "bonnträskruv" ... .

Ok, borde ju vara ok. Det är inte jätteglesa gängor, men trallskruv är ju lite klenare jämfört med träskruv i motsvarande längd, och så har de väl inte samma krav på hållfasthet kanske när de används för trall mot golvregel, därav min fundering...

/A

75 lång? kommer det att vara några gängor som sitter i panel + skiva, annars går det lika bra med spik.
Protte

Herregud, 12mm plyfa och 15 mm massivträ. Du lär kunna hiva upp ett akvarie på den hyllan (förutsatt att hyllan och konsolerna håller).

Det var dem jag hade med liten skalle (skruven ska in precis i en snickeridetalj i konsollen etc, vill inte spackla över).

Den ena av de två hyllorna kan jag skruva in i regel under panel/plyfa, men konsollerna är ändå 21 mm, motsvarande den del av skruven som är ogängad, så nog kommer gängorna användas alltid. Men visst, Plyfa/pärlspont ska räcka alla gånger, så egentligen räcker 50 mm skruv varav 20 ogängat....

/A

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.