Jag ska bygga uterum och eftersom den kommer ligga på norrsidan vill jag förskjuta hela konstruktionen en knapp meter så att jag kan trixa dit ett extra fönster mot söder.

Limträstommen (från SBV) är egentligen designad för att monteras mot fasad. Jag fick förslaget att skruva på en extra takstol dikt an mot den första takstolen, som också är skruvad i väggen på huset. Jag kommer ha en extra stolpe som fönstret ska monteras mot. Över denna funderar jag på att lägga en vanlig regel 45x220 som jag kan få fortsätta en bit in på fasaden och skruvas fast ordentligt både i husfasaden och i den yttre limträbalken.

Kommer detta hålla?

Picture 2014-04-16 10_04_48.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Picture 2014-04-16 10_11_59.png
Skapa konto

Picture 2014-04-16 10_05_19.png
Skapa konto

Antar att det är samma dimension på stommen framtill som baktill.

Och där fram är det bara stöd på mitten. Den du sätter på väggen har ju stöd (om du spikar tätt mot väggen) hela vägen tills du är utanför väggen. 1 meter är inga problem.

Vad är totalbredden? Du kan minst ha 25% utanför huset av bredden.

Dimensionerna är desamma. Skillnaden är att baktill finns ingen bärlina utan jag antar att de båda innersta takstolarna (som fästs i fasaden) agerar bärlinor.

Totalbredd är 4190 cm-

Låter tryggt att det kommer att fungera (förutsatt att du har rätt :))

Det går utmärkt! Har byggt flera såna.

Bygget gick bra och det känns som att det ska hålla. Är förövrigt väldigt nöjd med rummet. Inte klart runtomkring än men det finns ju en vår nästa år också.

20141020_131615[1].jpg
Skapa konto

20141020_131655[1].jpg
Skapa konto

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.