2 491 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Upphängning av balkskor
Jag håller på att bygga min vedbod. (Lite sent påtänkt....) Golvet är 145x45 reglar med
en spännvidd på 1,5 meter. Avståndet mellan varje golvregel är 60 cm. Reglarna hänger i balkskor som är skruvade med två franska träskruv till varje balksko. Det finns hål för att använda fyra skruv. Min fråga är helt enkelt behöver man fyra skruv eller kan man räkna med att två skruvar håller vikten av ett vedupplag som förvisso är ganska tungt. Jag har ingen som helst lust att bygga om ett kollapsat golv igen.
en spännvidd på 1,5 meter. Avståndet mellan varje golvregel är 60 cm. Reglarna hänger i balkskor som är skruvade med två franska träskruv till varje balksko. Det finns hål för att använda fyra skruv. Min fråga är helt enkelt behöver man fyra skruv eller kan man räkna med att två skruvar håller vikten av ett vedupplag som förvisso är ganska tungt. Jag har ingen som helst lust att bygga om ett kollapsat golv igen.
Produkter som diskuteras: "franska träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
297 kr inkl moms
330 kr
Läs mer
Balkskorna skall sitta i en bottenram också gjord av 145x45.corre skrev:
Vad är angivna laster?
Det är fyra hål för skruv och 8 hål för spik. Menar du att alla måste användas? Låter lite
overkill i detta sammanhang?
http://www.byggmax.se/spik-och-skruv/byggbeslag/balkskor-och-platband/balksko-p235137
Ah, med rätt grovlek och skruvlängd så kommer det hålla utmärkt. Troligen är det mer risk för att skruven dras ut än att den skjuver av.
Anledningen till att man föreskriver alla hålen är för uppfyllandet med deras hållfasthetsberäkningar, som antaligen bygger på maxlast.
Gunnebo har tex bara två skruvhål totalt, och 14 spikhål totalt.
Anledningen till att man föreskriver alla hålen är för uppfyllandet med deras hållfasthetsberäkningar, som antaligen bygger på maxlast.
Gunnebo har tex bara två skruvhål totalt, och 14 spikhål totalt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden