Vi har precis fått på en övervåning på vår villa. Vi har ett byggt ett 195 bjkl 30cc och skulle vilja få riktigt bra ljudisolering i två av rummen (sovrum på entréplan och allrum på nya övervåningen).

Jag funderar på att frikoppla ett till bjälklag under det nya, tänker att jag kan lägga markskiva i det kraftigare övre och typ cellplast i det undre. (för att få olika egenskaper) Några Tankar och idéer?

Spännvidden är 450 cm som mest. Klarar jag mig med 95 regel 60 cc i bjälklaget (bär endast gips och cellplast eller motsv?)

zeltber skrev:
Vi har precis fått på en övervåning på vår villa. Vi har ett byggt ett 195 bjkl 30cc och skulle vilja få riktigt bra ljudisolering i två av rummen (sovrum på entréplan och allrum på nya övervåningen).

Jag funderar på att frikoppla ett till bjälklag under det nya, tänker att jag kan lägga markskiva i det kraftigare övre och typ cellplast i det undre. (för att få olika egenskaper) Några Tankar och idéer?

Spännvidden är 450 cm som mest. Klarar jag mig med 95 regel 60 cc i bjälklaget (bär endast gips och cellplast eller motsv?)
450cm spännvidd? Det lär bli en bra trumma av det. Tror inte 95 regel duger om du ska ha slätt gipstak, det kommer spricka.

Är det stegljud du vill bli av med är nog din lösning den bästa, dock kräver det ju väldigt mycket utrymme. Allt annat ljud är 2 andra saker viktigast. Lufttätt och tunga material (golvgips eller flytspackel), foga alla skarvar så att det blir helt lufttätt.

95 är
Nog för lite. I mitt fall har jag ingen möjlighet att påverka golvet på övervåningen men all möjl

Möjlighet att sänka taket på entréplan. Gärna 25cm. De flesta systemen verkar vara anpassade för lägenheter där man vill behålla så mycket takhöjd som möjligt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.