Vad är det här för byggskiva? Är det masonit? Svårt att se kanske den är ca 1cm tjock.

Skulle vilja spackla och måla på dom men först måste dom tas ner, är det dömt att misslyckas och bara slänga skiten och upp med gips eller nått annat istället?

• 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan va Tretex, är det lite mjukt?
Ta ner skiten och sätt OSB+gips så har du en bra start.

Ja mjukt är det väll, det sitter skivor under dessa som jag trodde var tretex dom är gråa ser ut som lera blandat med trä typ.

Nån form av Träullit?

Såhär ser den ut

• DSCF1262.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den där beiga saken i remsor till vänster i bild verkar vara treetex/tretex, men den grå till höger ser ut att vara cementbundna fibrer, så det är nog någon sorts träullit.

Ok, då är frågan vad jag ska göra. Väggen ser ut så här idag, tretex, träullit, timmrad vägg, eternitplattor. River jag bort allt blir det väll inte så mycket till isolering kvar förutom timmret då.

Uttis skrev:
Ok, då är frågan vad jag ska göra. Väggen ser ut så här idag, tretex, träullit, timmrad vägg, eternitplattor. River jag bort allt blir det väll inte så mycket till isolering kvar förutom timmret då.
En ide kan vara att riva bort allt material in till timret, regla upp med 45x45 inkl isolering och sätta OSB+gips utanpå detta.

Du får med denna lösning:
Smidigt installationsutrymme för el/vvs
Lättare komfortisolering
Möjlighet att räta upp eventuellt sneda väggar
Bra underlag för kommande ytskikt

Ja den tanken har funnits fast det blir lite konstigt vid fönster och dörrar men det handlar nog iofs bara om 25mm extra.
Jag har nog mer eller mindre bestämt att kasta tretexen och sätta gips, varför vill man ha osb bakom för att ha nått att skruva i eller?

Fönster och dörrar salar du enkelt ut med längskapade råplan eller MDF. Ser sällan konstigt ut när det är färdigt.

Generellt brukar man rekommendera dubbelskivor nuförtiden, och då kostnaden för OSB är likvärdig gips samt att man dessutom får just fördelen att kunna ha något att skruva i känns valet givet i mitt tycke att dra upp OSB bakom gipsen. I den bästa av världar hade man väl satt riktig plyfa överallt, men där kommer en märkbart ökad kostnad in. Lämnar plyfa+gips till våtrum och kök, och sätter OSB+gips i resterande, fungerande kompromiss.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.