Byggahus.se

Takstolar

1. B
    Medlem Nivå 6
    Om takgipset spricker är det för mycket last ;)

2. C
    Medlem Nivå 14
    jag har gjutit en platta på 9,2x14,4 meter... det verkar vara lite problem att få tag i självbärande ramverkstakstolar i den bredden (längden), har pratat med den "lokala" takstolstillverkaren och de säger att det inte går, nästa sa att det var inga problem, men att man eventuellt kunde få korta ner CC avståndet mellan takstolarna.

fick sedan kontakt med arvidssons takstolar som sa att det gick, fick även en ritning så då är jag mer säker att det går..
    förrådsutrymmet blir då 4x2,25 meter taklutning 38 grader.
    höjd på takstolarna är 4 meter vilket då innebär att totalhöjden blir närmare 8,5 meter... faasen att man är så höjdrädd :(

dock är det endast förråd på vinden såklart och inte bostadslast

3. C
    Medlem Nivå 14
    hmm takgipset i mitt nuvarande garage har spruckit... man har satt gipset i samma riktning som takstolarna och det har spruckit vid varje skruvskappe på gaveln av gipsskivan, på långsidorna syns inget...

ska man vara orolig?

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Nyttig last för bostadsbjälklag sätt (oftast) till 2,0 kN/m[SUP]2[/SUP], dvs ca 200kg per kvadratmeter.
    Vad är tillåten nyttig last på dessa förrådsvindar då, som inte klarar bostadslast?

50kg/m[SUP]2[/SUP], 100 kg/m[SUP]2[/SUP] ...?

edit:
    Det kan vara dimensioneringen mot "tillfällig olägenhet" också som dimensionerar bort möjligheten att ha det som bostad, inte fast utbredd last.
    Men ändå hänger ju detta ihop, om det sviktar av punktbelastning så hänger det ner av fast last också. Och taket böjer sig osv.

edit2:
    Jag gick bakåt i tråden och kollade bilder, det verkar som att bjälklaget dessutom ligger på cc1200 mm, jag tycker att användningen av vind för nyttolast känns rätt optimistisk. Lite överblivna panelbrädor och tomkartonger och så ska det väl klara, men vette tusan om det går att lasta upp några halvtunga saker.

Kan du inte kolla på takstolsritningen vad för utbredd nyttolast dom dimensionerat för?
    Det brukar stå något på takstolens underram.

Redigerat 18 mar 2015 07:37
  5. C
    Medlem Nivå 14
    följande står på min offert

Laster: EN 1991 + SS-NA

belastningar (N/M2)
    snölast 3000
    vinslast 852
    nyttig last 1 500
    2 1000
    3 500

6. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    150 kg/kvm.
    Är det takstolar som du bett om att de ska dimensioneras för förrådsutrymme (förrådslast)?
    Snözon 3 kan jag också läsa ut, verkar stämma bra med nordliga delar av gävleborgs län. ;)
    Men vad 2 och 3 är för något vet jag inte.

Redigerat 18 mar 2015 07:42
  7. C
    Medlem Nivå 14
    jag fick inte till "tabellen" riktigt som i offerten den ser mer ut såhär... om man tar bort underline.
    1____500
    2____1000
    3____500

men du har säkert koll på det ändå...

ja jag har bett om att få ett så stort förrådsutrymme som möjligt på vinden... att få det så pass att det klarar bostadslast antar jag blir svårt men kan ju dubbelkolla med dem

men förrådslast borde väl räcka till? även om man har nån tonåring nån gång som vill ha ett eget krypin fast utan toalett/kök typ...

8. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    OK.
    Ja då vet jag inte vad 1,2 och 3 betyder.

Kanske olika lastfall eller säkerhetsfaktorer.
    Eller så är det kanske olika delar på takstolen, typ kattvinden, mellan kattvinden, kattvinden.

Någon annan vet kanske.

9. C
    Medlem Nivå 14
    fick som svar att siffran 2 ____ 1000
    betyder 1000 NM per m2, 10 NM = 1 kg så det är 100 kg per m2

10. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    OK.

Men då skulle det ju vara kul att få veta vad:
    1____500
    och
    3____500

betyder. :)

500 är ju lätt att gissa att det är 500N/m2, dvs ca 50kg / kvm.
    Men varför olika värden på lastangivelsen, hemligheten måste ligga i siffrorna 1,2 och 3.

11. C
    Medlem Nivå 14
    håller med, ska se om jag får svar på dem! :)

12. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Fick du någon takstolsritning i anslutning till dessa uppgifter?

Jag tänkte att det kanske är uppmärkt på denna ritning med siffrorna 1-3 på vilka områden av takstolen som lastförmågan gäller..?

edit, och så en pettemetrig grej ... :surprised:
    1N = ca 0.102 kg (men det beror på gravitationen, varierar dels efter breddgrad samt även lokala avvikelser beroende på berggrund och höjd över havet).

Så 10N = 1,02 kg (ungefär), men jag gör nästan alltid precis som dig och avrundar det till 1kg.
    (Och allt detta visste du kanske redan också ... :surprised:)

* 1 kg brukar sägas motsvara 9,81 N, men det är såvitt jag vet något slags medelvärde, men skillnaderna mellan t.ex. polerna och ekvatorn tror jag syns först på typ 3'e decimalen. Jag orkar inte kolla upp detta. :)

Redigerat 9 apr 2015 09:23
  13. C
    Medlem Nivå 14
    svaret från takstolstillverkaren är :

Olika nyttiga laster, bunden fri etc. NL 2 är tex personlast.
    NL 2 avgör med andra ord om det är förråd eller bostad.

hade inte alls koll om det där med N.... har nog inte någon betydelse för mig som lekman heller när det är så pass nära, men tackar för en utförlig beskrivning!

ju mer man vet, ju mindre vet man :)