Byggahus.se

Låg plintgrund

1. J
    Medlem Nivå 3
    Någon som vågar säga hur låg plintgrund jag vågar göra?

Ska göra attefalls och behöver all takhöjd till loft.

Har grävt ur 20-30 cm och grusat med singel. Marken är rätt torr under, med sand jord och sten blandat.

Tänkte göra det enkelt då de behöver grävas så himla djupt för att komma till frostfritt.
    Tänkte lägga först en trädgårdsplatta, för att få lite större anläggningsyta, sen lägga en leca sten på det.

Räcker det med att ha 5 cm luft under bjälklaget till gruset om jag lägger plast under för att hindra markfukt?

/Jonas

2. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Räcker. Men du sparar betydligt mer takhöjd genom att gjuta en platta istället!

3. J
    Medlem Nivå 3
    OK, då blir det nog att jag provar med det.

Ja de skulle vara den bästa lösningen bortsett kostnaden.
    Skulle då också egentligen dra kulvert och koppla golvvärme på bergvärmepumpen från pannrummet (ca 30 m bort).

Men grejen är att byggnaden kommer att vara förråd under de första åren, medan vi gör stor utbyggnad av kåken.
    Så dels vill jag komma igång med detta/få det klart så jag kan börja med huset.
    Sedan kommer jag satsa slantarna i huset.

Sedan så vet vi ju hur det brukar vara med tillfälliga förråd, tenderar att bli permanenta. Men vill ändå ha förberett, för tanken i nuläget är att det senare ska bli en liten lägenhet.

En annan anledning att inte gjuta är att byggnaden kommer stå längst ner på gården, vore skönt att slippa köra in med en traktor mm och förstöra gräsmattan..

/Jonas