Byggahus.se

Spika innertak i CC120 cm?

1. T
    Medlem Nivå 8
    Hej

Jag har klätt in vår takfot med samma panel som vi har på väggarna, 22x120 enkelfas, CC120 mellan takstolarna. Jag upplever att det hade ett bra resultat.

Snart är det dags för taket i uterummet och jag leker med tanken att ha precis samma panel som i takfoten, så att taket "flyter ut" i utomhuset, men med en glasvägg och limträbalk emellan.

Jag undrar, kommer taket på insidan bli stabilt nog, eller är det för långt emellan?

Om jag tittar på monteringsanvisningar för panel avsedd för innertak så står det t.ex. att det ska spikas CC30, men då är det ju tunna grejer vi pratar om.

Nog skulle jag kunna lägga i en regel som vilar ovanpå väggen, mellan varje takstol, om jag måste.

Vad tror ni?

- Och är det helt crazy att ha utomhuspanel "inne"?
    Den är ju lite grövre och mer rå, men vi vill att det ska kännas som en utemiljö.

Tack för tips!

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    22mm tjock panel som "innertak" (undertak ska det kanske heta?) bör inte ge några större problem, jag har satt vanliga fasadbrädor 22x145 mot takstolarna cc120, som tak över vår uteplats, jag märker ingen nackdel.

Brädorna kan vrida sig lite mer, så är det enkelfasspont så finns det risk att det blir lite varierande glipor, är du känslig för detta ska du kanske regla upp lite extra till cc600, tror jag.

Inga problem att använda utomhuspanel inomhus om du vill ha den looken.
    Inomhuspanel utomhus kan man däremot se upp lite med, särskilt om det är någon färdigbehandlad historia.

• Laddar…