Svein Eriksson skrev:
Intressant diskussion. Jag har kvarhållit ca 40.000 kr från totalfakturan på 900.000 kr, de "saltade" priserna ligger ca 40000 kr + MOMS över vad jag enkelt kunnat maila mig till privat, jag tänker föreslå byggaren att vi delar jämnt dvs jag får en kredit på 20.000 kr + MOMS.
Spontant känns det som att du är för generös i detta fall. Du har kopior av alla material-fakturor?

Skicka tillbaka fakturan med ett brev där du bestrider fakturan (obs, skriv ej under med namnteckning). Anför skälet att överenskommelse om material-priser ej hållits. Det räcker så och så lämnar du över bollen till dem.

Betala därefter in säg 80% av material-priset och avvakta byggarens svar.

Helt otroligt att de ska kunna debitera både materialpåslag OCH timpeng och milpeng för att handla materialet. Vill han inte ha stiga-upp-ur-sängen-bidrag också à la Grekland? Han kommer nog bli rejält sur för att du klagar på fakturan, men det är både en rutten princip att höja sin vinst genom påhittade kostnader, och för mycket pengar för att bara skänka bort. Så kör hårt.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Det lättaste sättet att slippa oroa sig över sådana problem är att själv göra materialinköpen.Byggaren vill ju ha ersättning för jobbet att beställa,hantera ev. reklamationer och ligga ute med pengar till slutkunden hare betalt.

Helt rätt andersmc!!!
Så skall man göra,då kan det inte bli fel.Och tar inte snickarn det så finns det fler fiskar i havet….

Utan att ha läst hela tråden. Upplägget som sådant där firman har 12% på materialet rakt av utan motprestation på vilkorade priser gör det direkt kontraproduktivt för dem att förhandla priser. För varje tusenlapp dom förhandlar ner priset förlorar dom 120:- + tiden det tar att förhandla. Och att förhandla bra priser tar mycket tid.

Förhandlingen av priser skall alltså skötas av någon i vars intresse det ligger att få bra priser. Har man inte tid att förhandla priser, tycker det är för dyrt med lämplig konsult som gör det åt en, eller inte ställer specifika krav på hantverkarens prissättning så får man helt enkelt betala vad hantverkaren tycker att han vill ha betalt.

Nja. Riktigt så fritt är det inte. Hantverkaren kan knappast köpa en skruv för 1 krona och sedan sälja vidare till kunden för 1 miljon.

• Gilla
jimih
  • Laddar…
Tricket kanske är att ta in fastpriser och välja den billigaste byggaren. Funkar konkurrensen kan du plötsligt ta del av både rabatter och kickbacks. Och den "oärlige bedragaren" blir en konkurrenskraftig entreprenör...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.