Byggahus.se

Lagad gipsskiva - belasta igen?

1. C
    Medlem Nivå 4
    Hej,
    fästet på elementet lossnade ifrån gipsskivan. Jag har läst att man kan laga det genom att innanför skruva fast trä/plywoodbitar runt om en kvadrat och sedan en gipsbit i kvadraten.
    Min fråga är, om man gör så, håller det då att sätta fästet i igen?

Om jag istället bara skulle flytta elementet något, sätta fästet igen i samma gipsskiva, hur långt ifrån hålet behöver man vara?

Eller måste man helt enkelt byta ut gipsskivan?

// Cecilia
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_0081.jpg

2. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Gör som du sa i ditt första alternativ, det blir bäst.

• Laddar…
  3. C
    Medlem Nivå 4
    Tack Stefan! Kan du tipsa mig om vilken slags skruv jag fäster träbiten gipset med?
    C

4. H
    Moderator · Nivå 25
    Vanlig gipsskruv blir nog bra. Ser du bara till att biten träskiva blir så stor som möjligt (så stor du kan få igenom hålet). Så kommer det att hålla bra.

Är det en tung vattenradiator så skulle jag nog tom. försöka få in en bit träregel genom hålet. Så det finns något rejält att skruva i.

• Laddar…
  5. S
    Allvetare · Nivå 11
    När du gjort lagningen så kan du även limma en träbit mot gipset på utsidan som du fäster elementet i.

• Laddar…
  6. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Men då måste ju samma manöver göras för samtliga fästen och det ser ju lite märkligt ut. Klart bättre att lägga remsor av plywood på insidan som man skruvar fästet i, tycker jag :)

Det allra bästa är ju att skruva fästena i reglar :)

• Laddar…
  7. C
    Medlem Nivå 4
    Ja, man skulle ju önska att reglarna satt lite tätare än de gör ... :)
    Det är en elradiator och inte jättetung.

Jag har en yngre familjemedlem, inga namn, som har börjat drämma igen ytterdörren, så hårt det går när livet går emot. Ytterdörren sitter alldeles utanför köket i samma vägg som elementet. Jag får en känsla av att smällandet av tung ytterdörr möjligen bidragit till detta ....

8. C
    Medlem Nivå 4
    Förresten, att sätta en gipsbit i hålet, spelar det eg någon roll? Allt kommer ju att döljas av elementet sen.

9. mexitegel
    Allvetare · Nivå 23
    Du behöver ju ha bygga upp med något så du får samma "höjd" på väggen, annars kommer ju fästet till elementet inte stämma med övriga. Men det måste ju inte vara gips, även om det är lämpligast.

Sätt en dörrbroms i dörren:
    dorrbromsvit.jpg

10. C
    Medlem Nivå 4
    Alltså min sista kommentar var en tankevurpa från min sida. Jag undrar än ändå om det här är rätt sätt:

1. Peta in 2 (inte 4 va?) plywoodbitar (6-8 mm) som skjuter ut över hålet en bit också.
    2. Skruva fast med gipsskruv
    3. Passa in gipsbit i hålet. Fäst m gipsskruv i plywood??
    4. Sätt Molly för att fästa elementfästet?

Om ovanstående är rätt gissar jag att d kan bli ngt ont om plats, för molly. Men d kanske fixar sig sig.

Tacksam för svar...

11. C
    Medlem · Nivå 17
    Jag skulle nog se till att elementfästet också går att skruva i plywoodbitarna så slår du två flugor i en smäll. Såga upp hålet en bit förstås så att du får bra kanter att passa in emot och får in plywoodbitar som skjuter ut över hålet ordentligt.

• Laddar…
  12. A
    Medlem · Nivå 19
    Om du sågar upp ett fyrkantigt och lite avlångt hål så kan du få in en plywoodbit som är större än hålet. Gärna 12 mm tjock. OSB fungerar också. Den skruvar och eventuellt limmar du i befintligt gips. För att hålla i biten när du skall skruva fast den kan du sätta en skruv mitt i den för att hålla i. Den tar du bort sedan. Sedan skruvar du en bit gips som täcker hålet. När du har så tjock plywood eller OSB bakom behöver du ingen molyplugg utan kan använda träskruv till elementet.

13. C
    Medlem Nivå 4
    Ok, EN bit (jag som just åstadkommit två 6-8...). Men jag tror jag fattar, då blir sidan på biten lika med längden på diagonalen av hålet. Typ. Tack för hjälp!

14. C
    Medlem · Nivå 17
    Finns ingen anledning att krångla till det i onödan, två bitar funkar alldeles utmärkt och är förmodligen mycket lättare att krångla in i hålet. Djupet brukar ju vara högst begränsat.

• Laddar…