Jag håller på att projektera utbyggnad av min övervåning och här är en liten skiss gjord i sketchup som visar lite av mina idéer. Jag ska bygga en dubbel takkupa, som egentligen inte är en takkupa alls utan tre borttagna takstolar ersätts av ett "hus" med sluttande tak på varje sida som bildar en takkupa från varje håll. Tanken är att sätta limträbalkar rakt över och sala på för att få till en taklutning. Alternativet är att använda färdiga Sadelbalkar och kanske därmed minska dimensionen lite. Jag har ritat en konstruktion på varje sida för att visa lite hur jag har funderat på de två yttre, antingen bygger man på eller så bygger man en ny "framför". Det är tänkt att vara tre fönster 'a 12x12 på varje sida.

Bjälklaget är ca 20 cm armerad betong, med en bärande vägg mitt i, så krafterna genom är försumbara, det är dimensioineringen av "stugan på taket" som är det intressanta.

Jag är superintresserad av att få höra lite tankar kring det här.

Och jag skriver det själv, jag kommer att anlita en konstruktör, men min erfarenhet är att ju bättre förberedd man är, desto bättre och billigare blir konstruktörens jobb. Jag har tänkt mig plåttak på kupan.

Tack på förhand!

• kupor1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

Inser att denna tråd är något gammal, men då jag går i samma funderingar så är jag väldigt intresserad av hur det gick för dig med utbyggnaden av vinden. Blev den dubbla takkupan/"huset på taket" verklighet?

/Jesper

S
tips är att kontakta konstruktör innan man funderar på liknande byggnation

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.