Jag brottas med en fundering ang. hur man bör tänka när det kommer till vinkeln på planstegets framkant i förhållande till centrum på en spiraltrappa/vindeltrappa.

Jag gör ett försök att illustrera de olika alternativ jag förhåller mig till mig med tre bilder nedan.

Alternativ 1 har en linje vars förlängning skär centrum på spiralen.

Alternativ 2 ligger istället på visst avstånd från centrum på spiralen. Om detta avstånd läggs på 50-60mm kan det anses motsvara ungefär hur det ser ut på en spiraltrappa som har ett centrumrör på 100-120mm diameter. Denna utformning ökar trampytan i trappans innerkant, är gynnsam för hållfastheten och sannolikt direkt nödvändig om man bygger en tajt spiraltrappa.

Alternativ 3 är en överdrift av resonemanget i alternativ 2 för att förtydliga vad jag menar.

Förutom de egenskaper jag nämner ovan påverkar det rimligen också känslan av att gå i trappan.

Frågan är alltså om vilket som är det ”optimala” om man bara ser till gångkomfort. Kanske är det en smaksak och då är det förstås svårt att svara på, men det är min fråga. Det rör sig om en källartrappa men tvättstuga finns i källare så den kommer nyttjas dagligen med tvättkorg i famnen.

Hoppas någon har några kloka infallsvinklar på detta. :)

• tr_01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tr_02.jpg
    Skapa konto
  • tr_03.jpg
    Skapa konto
Jag brukar göra som i alternativ 1.
Ökar verkligen stegbredden i innerkant i alternativ 2 ? Blir det inte bara in förskjutning? , tror mest att det är en byggteknisk fråga om man har en klen mittpelare

Är inte 100% på terminologin vad stegbredden avser. Men i fotens förlängning blir det ju mera att trampa på om steget inte skär centrum. Dock kan denna extra yta adderas både i framkant och i bakkant på plansteget, och på en klassisk spiraltrappa möter ju stegets linje tangenten på centrumröret både i fram och bak. Så då får man ju alltid minst diametern på röret som "trampdjup".

Om både fram och bakkant skulle skära centrum på röret på en spiraltrappa skulle detta istället handla om 1-2cm sannolikt.

Alltså klart nödvändigt att ha en offset på den då.

Men i mitt fall skulle jag få 70mm längst i om jag siktade med både fram och bakkant mot centrum och det känns onödigt lite även om det håller.

Det jag är ute efter är väl huvudsakligen om det finns någon önskas egenskap i ha en offset.

Jag kan tänka mig att man lättare får med fötterna i den kontinuerliga sväng som en spiraltrappa ändå är, om man har en viss attack-vinkel på stegen.

Är jag obegriplig? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.