Vi har i dagsläget en isolerad platform på 180x180 cm där slangen från det borrade (55m) hålet kommer upp och där det står en tank på 600L och en pump. Tanken har en lucka på ovansidan. Över detta har vi en presenning. Vi vill nu bygga till isolerade väggar och tak för att allt ska bli vintersäkert. Anledningen till att jag skriver här är att jag vet inte hur jag ska konstruera taket, då det måste vara öppningsbart för att komma åt luckan i tanken och för att få upp pumpen, när den behövs bytas, som sitter längst ner i hålet på styv slang. Till råga på allt så är öppningen för tanken på ena sidan och borrhålet på andra sidan. Hur löser man detta bäst? Någon som har exempel på liknande och konstruktionsritning?

• IMG_3923.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan ju bygga ett låglutande platt tak med papp, och gängjärn i ena sidan.
Allt får byggas så det är klossform, så isoleringen kan göra nytta.
Du kan tex bygga en ram som är stabil i sig, och med tak och en sida lossskruvbar.

Fördelen med den stora tanken är att den är en utmärkt värmebroms nattetid, så att ett mindre jämnt värmetillskott man användas.

Tack för svar. Vad menar du med "klossform"?

Hur ofta måste du lyfta på taket?
Du kanske kan bygga en isolerad låda på ca 200 x 200 cm med en nedåtgående kant på ca 180 cm på två av sidorna som passar över väggarna på pumphuset. Denna kan du ställa på två väggmonterade reglar av samma längd. Spänn fast taket på huset med 4 flaklås för släpvagn. Då kan 1 man lossa hela taket och skjuta det åt sidan utan större problem. Två pers kan lyfta av det.

Om du bygger taket av 20 cm reglar, 20 cm cellplast, masonitskivor och plåt så borde det inte bli alltför tungt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.