Hej bifogar bild på vardagsrum golvet/källar tak undrar vad det är för material och hur mycket håller det för.
Mvh
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

Siporex/ytong/lättbetong.

Vad det håller för är ju lite svårt att svara på förstås.

Typiskt Siporex.

Tack för snabbt svar. Ok men klarar det 100 kg eller 1 ton. Tänkte ha böcker å ganska mycket plus lite annat. Vet inte hur mycket de tål.

Omöjligt att säga då vi inte känner till tillverkaren och när det är byggt. Mitt lättbetongbjälklag skall hålla för 400kg/kvm enligt tillverkaren. En gammal norm för bostäder är 250 kg/kvm vill jag minnas, så det borde det klara iaf.

ser ut som om armeringen är kapad vilket inte är bra, om det är mitt i rummet kanske du inte skall belasta det området allt för mycket.

Armeringen e kapad vid element rören. Endast ute mot ytterväggen. Ok så då kanske man inte ställa något som väger 500 kg på 2*1 m :) då kanske de går åt pipan.

glyrion skrev:
Armeringen e kapad vid element rören. Endast ute mot ytterväggen. Ok så då kanske man inte ställa något som väger 500 kg på 2*1 m :) då kanske de går åt pipan.
Om du har någon tung pjäs, ställ den efter yttervägg då skall det inte vara nåt problem.

Tack tack då borde de funka å ställa en så tung grej jämter yttervägg.

Om du avslöjade vad du ska göra så skulle det vara enklare att ge råd. Du pratar om böcker, du kan skruva upp alla böcker du har utan problem och även den största TVn du hittar (nästan). Ska du lägga på en våning till kanske du behöver fundera, ska du ställa ett spabad med 2 kubik vatten i på golvet så kanske du behöver fundera.....osv.

Plugg och skruv i stora dimensioner är ett bra sätt att fästa saker i siporex. Även lättbetongskruv funkar bra. Är det riktigt tungt är gängstång och ankarmassa bäst.

Det kommer bli ett akvarium på 450liter plus lite sten å grejer på en egenbyggd möbel å sen blir det böcker i andra änden av rummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.