Hej,
Har haft ett företag som gjort isoleringen på min övervåning.
Resultatet syns på bilden nedan.
Min tanke nu är att försöka göra lite själv, tanken då från mitt håll är att köpa en massa Plywood och sätta upp över alla reglarna/väggarna på kortsidorna.
Mellan ska det in isoleringsskivor också som jag har liggandes.
Sedan tänkte jag att på plywooden sätter jag nya reglar och på dessa gipsskivor och så drar man el/vatten mellan plywooden och gipsväggarna. Är jag helt fel ute? missar jag något? Lite råd från proffsen vore bra känner jag
Har haft ett företag som gjort isoleringen på min övervåning.
Resultatet syns på bilden nedan.
Min tanke nu är att försöka göra lite själv, tanken då från mitt håll är att köpa en massa Plywood och sätta upp över alla reglarna/väggarna på kortsidorna.
Mellan ska det in isoleringsskivor också som jag har liggandes.
Sedan tänkte jag att på plywooden sätter jag nya reglar och på dessa gipsskivor och så drar man el/vatten mellan plywooden och gipsväggarna. Är jag helt fel ute? missar jag något? Lite råd från proffsen vore bra känner jag
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör och slang för el, antenn och nätverk drar du nu, bakom glesen, Det ser dessutom ut som att du har en bra isolerad kattvind som passar ypperligt för rördragningar. Var bara försiktig när du går över glasen så att du inte sticker hål på duken. Gör du det, så se till att tejpa med bra tejp och att det blir tätt. En vis man sa en gång att när man planerar elen i huset så skall man tänka att det är runt jul. Alltså att sätta extra lamputtag vid fönster och dyl. Gärna kopplade via brytare så man slipper hänga över soffor och annat för att släcka adventsstjärnor etc.
Sen skruvar du 12mm OSB eller plywood på glasen och gipsar direkt på det. Bra solid vägg och du kan skruva upp vad du vill utan molly, pluggar och annat tjafs. Tänk på att använda dosor för dubbelgips.. se till att få alla trådar dragna innan du spacklar gipsen. Underlättar avsevärt om du måste lossa någon skiva för att inte tråden kommer fram, att något rör lossnar etc..
Vad gäller vattnet så uppstår en fråga: Hamnar badrummet uppe långt ifrån stammen från bottenvåningen? Annars hade jag dragit detta i så hög utsträckning som möjligt i kattvinden, långt ifrån en möjlig skruv till någon hylla eller annat... avloppet förutsätter jag är planerat och kommer upp där det skall.
Sen skruvar du 12mm OSB eller plywood på glasen och gipsar direkt på det. Bra solid vägg och du kan skruva upp vad du vill utan molly, pluggar och annat tjafs. Tänk på att använda dosor för dubbelgips.. se till att få alla trådar dragna innan du spacklar gipsen. Underlättar avsevärt om du måste lossa någon skiva för att inte tråden kommer fram, att något rör lossnar etc..
Vad gäller vattnet så uppstår en fråga: Hamnar badrummet uppe långt ifrån stammen från bottenvåningen? Annars hade jag dragit detta i så hög utsträckning som möjligt i kattvinden, långt ifrån en möjlig skruv till någon hylla eller annat... avloppet förutsätter jag är planerat och kommer upp där det skall.
Tack för svar.Thiger skrev:Rör och slang för el, antenn och nätverk drar du nu, bakom glesen, Det ser dessutom ut som att du har en bra isolerad kattvind som passar ypperligt för rördragningar. Var bara försiktig när du går över glasen så att du inte sticker hål på duken. Gör du det, så se till att tejpa med bra tejp och att det blir tätt. En vis man sa en gång att när man planerar elen i huset så skall man tänka att det är runt jul. Alltså att sätta extra lamputtag vid fönster och dyl. Gärna kopplade via brytare så man slipper hänga över soffor och annat för att släcka adventsstjärnor etc.
Sen skruvar du 12mm OSB eller plywood på glasen och gipsar direkt på det. Bra solid vägg och du kan skruva upp vad du vill utan molly, pluggar och annat tjafs. Tänk på att använda dosor för dubbelgips.. se till att få alla trådar dragna innan du spacklar gipsen. Underlättar avsevärt om du måste lossa någon skiva för att inte tråden kommer fram, att något rör lossnar etc..
Vad gäller vattnet så uppstår en fråga: Hamnar badrummet uppe långt ifrån stammen från bottenvåningen? Annars hade jag dragit detta i så hög utsträckning som möjligt i kattvinden, långt ifrån en möjlig skruv till någon hylla eller annat... avloppet förutsätter jag är planerat och kommer upp där det skall.
Vattnet kommer upp bredvid där badrummet är planerat (rakt ovanför det på nedervåningen så avlopp m.m. finns på plats).
Okej, då kör man rör för el/vatten/nät och sen isolerskiva + trä + gips på det.
OSB skivor går lika bra som plywood då? skilde ju en del i pris där så kan man köra OSB istället så är ju det bra.
Vatten är smidigt att dra upp i väggen där det skall vara. Samma med avlopp till handfat. Man vill gärna undvika så mycket genomföringar i golvet som möjligt (i badrummet)
Ja du kan absolut köra OSB istället för plywood.
Skulle det vara så att du behöver extra plats för rör och annat så går det att sätta ett varv till med stående gles på väggarna, men gipsen skall absolut sättas direkt mot OSB skivan..
Lycka till
Ja du kan absolut köra OSB istället för plywood.
Skulle det vara så att du behöver extra plats för rör och annat så går det att sätta ett varv till med stående gles på väggarna, men gipsen skall absolut sättas direkt mot OSB skivan..
Lycka till
Klicka här för att svara