2 154 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Ska jag prioritera diffusionsspärr i plattan eller stabila avloppsrör?
Hej!
Vi har en platta med ingjuten frigolit som fungerar som isolation och som diffusionsspärr. Nu drar jag om avlopp i det tvättstugan, och de nya avloppen går mitt i plattan där frigoliten låg.
Om jag bakar in avloppsrören i betong antar jag att de kommer att ligga stabilare, men då får jag ingen diffusionsspärr mellan marken och huset runt röret. (Det ska tätskikt på golvet den.) Alternativt lägger jag frigolit ända fram till röret, men då känns det lite som om avloppsröret riskerar att bli tilltryckt. (Kanske inte så troligt, eller?)
Översta eller understa?
Vi har en platta med ingjuten frigolit som fungerar som isolation och som diffusionsspärr. Nu drar jag om avlopp i det tvättstugan, och de nya avloppen går mitt i plattan där frigoliten låg.
Om jag bakar in avloppsrören i betong antar jag att de kommer att ligga stabilare, men då får jag ingen diffusionsspärr mellan marken och huset runt röret. (Det ska tätskikt på golvet den.) Alternativt lägger jag frigolit ända fram till röret, men då känns det lite som om avloppsröret riskerar att bli tilltryckt. (Kanske inte så troligt, eller?)
Översta eller understa?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under cellplasten skall du ha ett kapilärbrytande material, det är inte cellplasten som är kapilärbrytade. På bilderna ser det ut som du har jord under cellplasten.Andreas Lundgren skrev:
Är det ett äldre hus?
/N
Konstruktionen är (från botten upp) ca 10 cm betong (med makadam), 6 cm cellplast och sedan 4 cm armerad betong överst. Under allt ihop är det grus... Att lägga plast över verkar ju smart. Jag kom på att det fanns inget skikt där rören kom upp tidigare, det var några cm betong hela vägen runt de gamla avloppen och golvbrunnen... Inte cellplast hela vägen fram. Troligen för att stabilisera golvbrunnen.
Huset är från 1975.
Det mörka som syns i bilden är nylaggd ROT-betong under rören.
Huset är från 1975.
Det mörka som syns i bilden är nylaggd ROT-betong under rören.
Redigerat:
Det verkar iallafall son om cellplasten är kapilärbrytande, att den inte suger upp vatten. http://www.husgrunder.com/isolering/cellplast-kapillarbrytande/niblom skrev:
Klicka här för att svara