Hej
Rev upp parkettgolvet för att lägga nytt och upptäckte hål, sprickor och sättningar i det underliggande bjälklaget som är något typ av betong. Vid en sättning tog jag loss en bit och det var sand under. Sättningen är stor som ett fotavtryck.

Hur lagar jag/ fyller jag dessa? Typ av bruk eller husfix? Tar jag bort lösa bitar? Hur får jag vidhäftning till sanden?

Huset är byggt 1956.

Mvh

• DSC_1207.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC_1229.jpg
    Skapa konto
  • DSC_1211.jpg
    Skapa konto
  • DSC_1209.jpg
    Skapa konto
Köp några säckar betong och gjut i.. skrapa rent och dammsug sprickorna från allt löst (så inte detta kryper upp under ditt nya golv sen) Där kan du sen spackla i med lite husfix. Blöt gärna ytan med en tjock pensel innan så får du bättre vidhäftning.. Tänk på att inte spackla för tjockt så du får en liten rygg/höjd där. Hellre lite för lite än lite för mycket.. Svårighetsgrad 3

Alternativet är att klafsa i och sedan flyta om hela golvet. Svårighetsgrad 8

Lösningen beror ju på hur ojämnt golvet blivit. Flyter du om får du räkna med att tappa minst ca 20-25mm i takhöjd från färdigt golv jämfört med tidigare. Samt ev. höjd tröskel in från intilliggande rum...

Täta det värsta sen flyt allt, jag hade lagt på max 10mm. Glöm inte primer innan om du ska göra det bara.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.