M
Hej!

En lång historia kort - sotaren dömde ut våran murstock anno 1893 då fogarna var så porösa att han kunde köra in skruvmejseln i dem samt att det läckte rök mellan kanalerna.
Han sade därför att vi måste sätta in insatsrör för att få den godkänd, så det har vi gjort.

Dock har jag dels blivit frälst av byggnadsvård men även förstått att livstiden på insatsrör i vissa fall är så kort som 5-10 år.

Det jag då undrar är - om man tar ut röret, kan man fixa så dåliga fogar genom att se till att puts utvändigt är bra, samt glidgjutning med stöd så att inga kanaler rasar, eller något annat?
Hade det vart risk för ras då hade den ju inte fått stå kvar (antar jag) och tätheten borde definitivt lösa sig med ovan åtgärder.

Har även fattat det som att det egentligen inte finns några lagar mer än att murstocken skall vara tät mellan alla kanaler + utsida och ej riskera brand.

Någon som har koll på hur vi bör agera om vi vill återställa skorstenen till normalt skick utan insatsrör?

M
Ska läsa sidorna, tack! Men svarar dem på om glidgjutning och att säkerställa att yttre putsen är ok räcker för mig?

Hur glidgjutning går till är jag ganska inläst på, men jag är mer intresserad av hur vida jag måste göra nåt mer.

Vad eldar du?

M
Har läst sidorna och dem är mycket informativa, men besvarar inte rakt av min frågeställning.

M
scim skrev:
Vad eldar du?
Ved i kakelugnar och vedspis

Ok, som jag förstått så är det väl bättre med insatsrör än att glidgjuta om man har låg rökgastemperatur och riskerar kondens i skorstenen, men det är väl ingen risk om du eldar med ved.

M
Mja - kakelugnar har ju ganska låg rökgastemperatur men har även hört att livslängden på dessa rör är otroligt kort, 5-10 år. Men har inte forskat så mycket i det.

Däremot hade det inneburit att jag hade kunnat ta mina ventilationskanaler i drift igen, det hade vart positivt.

Lägre än andra former av vedeldning möjligtvis, men knappast så låg att det finns någon risk för kondens i skorstenen.

Jag tror nog att livslängden på insatsrör generellt är betydligt längre än 5-10 år. Det som sitter i morsans skorsten är nog 15+ år, och det är inget fel på det än iaf.

Vårt insatsrör är ca 22-23 år. De första 17 åren eldades det nog inte mycket, men sedan vi köpte huset för 5 år sedan, har det eldats rätt så mycket vintertid. Med det sagt, om jag behöver göra om skorstenen väljer jag nog att glidgjuta. Då blir nämligen resten av skorstenen också varm när man eldar. Nu är det bara röret och något enstaka ställe på murstocken där röret ligger emot teglet som blir varmt. Resten är isolerat med värmekulit.

Om jag hade haft så porösa fogar i min skorsten, hade jag kratsat ur dem och tryckt i nytt murbruk innan glidgjutning och utvändig putsning.

M
-RB- skrev:
Vårt insatsrör är ca 22-23 år. De första 17 åren eldades det nog inte mycket, men sedan vi köpte huset för 5 år sedan, har det eldats rätt så mycket vintertid. Med det sagt, om jag behöver göra om skorstenen väljer jag nog att glidgjuta. Då blir nämligen resten av skorstenen också varm när man eldar. Nu är det bara röret och något enstaka ställe på murstocken där röret ligger emot teglet som blir varmt. Resten är isolerat med värmekulit.

Om jag hade haft så porösa fogar i min skorsten, hade jag kratsat ur dem och tryckt i nytt murbruk innan glidgjutning och utvändig putsning.
Ja det kan hända att det jag läste var gammal info eller nåt då! :)
Om man vill kratsa ur fogarna och fixa till dem utifrån - hur bär man sig åt då? Kratsar man bara halvvägs igenom och sen fyller eller hur djupt går man?
Man får ju inte trycka igenom bruk så att det kommer ut och blir utstick i rörkanalen.

Marcussjogren skrev:
Ja det kan hända att det jag läste var gammal info eller nåt då! :)
Om man vill kratsa ur fogarna och fixa till dem utifrån - hur bär man sig åt då? Kratsar man bara halvvägs igenom och sen fyller eller hur djupt går man?
Man får ju inte trycka igenom bruk så att det kommer ut och blir utstick i rörkanalen.
Så hade jag försökt göra.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.