Jag har en garderobsvägg som vetter mot hallen (fast byggd garderob, så kanske snarare en miniklädkammaren). Väggen går från en limträbalk (där sitter den fast med möbelvinklar) och är ca 120 cm. Den sitter även fast i golv och tak (förmodligen också med möbelvinklar). I andra änden dottern den inte fast utan där hänger istället en vikdörr.

Sidan mot vikdörren bågnar nu lite (väggen är byggd i 19 mm mdf) så jag föreslog till byggaren att han skulle förstärka denna med en L-profil (där ena sidan skruvas och limmas i mdf:en medan andra kommer hamna bakom den stängda vikdörren, men inte fästas i något).

Han har nu beställt ett vinkeljärn i stål som är 3x30x5 mm. I mina öron låter det enormt överdimensionerat (jag hade sett framför mig typ 30x30x2 i aluminium) - har jag fel? Vad tycker ni är en rimlig dimension och vilket material skall användas?

Här har jag försökt beskriva problemet med en bild:
byggahus1.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här har jag tänkt att L-profilen skall monteras för att staga upp garderobsväggen så att den inte bågnar:
byggahus2.png

Behövs det verkligen ett vinkelstål på 30x30x5mm eller räcker det med t.ex aluminium 35x35x1.5 (http://www.bauhaus.se/alu-vinkelprofil-35-5x35-5x1-5.html)?
0101092A.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den alu-listen är rätt mjuk och man kan börja böja den för hand.
Det den är nog mer lämplig som ytskydd än som stadga på 2m längd.

En bit 28*70 planhyvlad som limmas mot MDF kommer stadga rätt bra, men fjädra lite vilket nog är vettigare än alu-listen som kommer böjda sig om den belastas horisontellt.

Tack för input.
är då kanske byggarens förslag på 30x30x5mm vinkelstål bra (för att helt få bort fjädringen)?

ja, den tål betydligt mer. är det risk att folk trillar in i eller lutar sig mot väggen?

Folk kan nog luta sig mot väggen, även om det inte kommer att vara ofta 😊. Tanken är att väggen skall kännas hyfsat solid, men det bara kändes som en otroligt stor och tung bit stål som byggaren föreslog och jag var orolig att det inte var genomtänkt (snarare första bästa spillbit han hittade hos stålhandlaren).

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.