11 960 läst ·
5 svar
12k läst
5 svar
Riva klinkergolv - hur bära sig åt??
En fråga om raka motsatsen till byggteknik - rivningsteknik!
Vi har flyttat köket till ett annat rum och golvet i det tidigare köket är så illa åtgånget på olika sätt att det helt behöver bytas ut. Det är ett gammalt flerbostadshus med trägolv men någon gång i tiden har man lagt ett klinkergolv utmed köksbänkarna. Man har tagit bort brädorna, skruvat golvspån på syllarna, därefter på med golvgips och sedan klinkerplattor. Det visade sig lättare sagt än gjort att få bort detta... Klinkerplattorna sitter så hårt att de snarare går av än lossnar när man försöker knacka bort dem. Har försökt bända lite med kofot under golvspånet men det går förstås inte ens att rubba. Nu är fogarna mellan plattorna relativt breda och min tanke är att det kanske går att köra tigersågen rakt genom fog, fix, gips och spån på var sida om syllen och därefter bända loss det som blir kvar på syllen. Finns det något sågblad som klarar det tro, eller låter det som en allmänt dålig idé bara?
Vi har flyttat köket till ett annat rum och golvet i det tidigare köket är så illa åtgånget på olika sätt att det helt behöver bytas ut. Det är ett gammalt flerbostadshus med trägolv men någon gång i tiden har man lagt ett klinkergolv utmed köksbänkarna. Man har tagit bort brädorna, skruvat golvspån på syllarna, därefter på med golvgips och sedan klinkerplattor. Det visade sig lättare sagt än gjort att få bort detta... Klinkerplattorna sitter så hårt att de snarare går av än lossnar när man försöker knacka bort dem. Har försökt bända lite med kofot under golvspånet men det går förstås inte ens att rubba. Nu är fogarna mellan plattorna relativt breda och min tanke är att det kanske går att köra tigersågen rakt genom fog, fix, gips och spån på var sida om syllen och därefter bända loss det som blir kvar på syllen. Finns det något sågblad som klarar det tro, eller låter det som en allmänt dålig idé bara?
Jag har gjort en liknande operation men då var det 24 mm furugolv som var limmat mot golvspånet. Jag ställde in cirkelsågen och körde på. En tigersåg tror jag kan hoppa för mycket, men du kan ju alltid testa.
Jag skulle riva lite kakel, ett par kvadratmeter och hämtade mig ett gammalt stämjärn och en hammare. Det fungerade helt OK men det tog ca en timme att ta bort 6 plattor.
Jag köpte en kakelborttagare.
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/kakelborttagare-byggtillbeh%C3%B6r-softgrip-100mm
Resterande plattor tog ca 30 minuter att få bort.
Jag köpte en kakelborttagare.
https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/kakelborttagare-byggtillbeh%C3%B6r-softgrip-100mm
Resterande plattor tog ca 30 minuter att få bort.
Jag tycker egentligen högljudda elmaskiner är ganska obehagliga att köra så en kakelborttagare hade kanske varit något för mig, fast det rör sig om säkert fem kvadrat med klinkers som sitter jäkligt bra. Frågan är om det är värt slitet. 150 spänn är ju iofs inte någon stor investering för att testa.
Att köra cirkelsåg rätt genom golvet känns ju nästan ännu värre än sticksågen, men det kanske ger bättre resultat... Hyra en bilmaskin är en tanke som slagit mig, men det är ju fortfarande platta för platta på fem kvadratmeter som ska bort - och då återstår ändå gips och golvspån.
Att köra cirkelsåg rätt genom golvet känns ju nästan ännu värre än sticksågen, men det kanske ger bättre resultat... Hyra en bilmaskin är en tanke som slagit mig, men det är ju fortfarande platta för platta på fem kvadratmeter som ska bort - och då återstår ändå gips och golvspån.
Om du ska välja mellan elverktyg så tror jag en cirkelsåg gör jobbet både smidigast och snabbast. Om du går igenom spånet med klingan är det ju inte många skär du behöver på fem kvadrat.Bonae skrev:Jag tycker egentligen högljudda elmaskiner är ganska obehagliga att köra så en kakelborttagare hade kanske varit något för mig, fast det rör sig om säkert fem kvadrat med klinkers som sitter jäkligt bra. Frågan är om det är värt slitet. 150 spänn är ju iofs inte någon stor investering för att testa.
Klicka här för att svara