Hallå Byggahus,
Läst mycket här på forumet senaste åren men ej bidragit hitills, blir ändring nu.
Bor i ett hus byggt -38 i mellansverige. Källarvåning med gjutna väggar, grova stenar iblandade och själva bindemedlet mycket ljust, kalkhaltigt? Putsen på källarytterväggen nu fått rejält stryk efter en fuktansamling i hörnet på huset. Detta åtgärdat och tänkte ta itu med sprickor på kanten innan det blev värre. Rejält med bom där putsen kunde tas loss. Putsen grå och hård så tyvärr har man nog tagit till nåt med rätt mycket cement när man senast putsade om

På enstaka ställen tennisboll stora hål i den gjutna grunden, jag antar att vatten tagit sig in iom fukten och sprickorna och att det vittrat ned grunden. Verkar ändå vara lokalt så tänkte bara fylla i det, möjligen borra in nån mindre armering där det är som värst. Dock helt oklart för mig vilken typ av bruk jag ska ta direkt på betongen o stenen i djupaste hålen.. Tror ni man pajar grunden med ett A bruk? Hydrauliskt kalk kanske? Jag tänker längst in alltså, själva putsen tänkte jag avsluta med nåt kalkhaltigt eller på sin höjd kanske c-bruk. Skadorna är en bit ovan marknivå (sockeln rätt hög) och fukten ska inte vara något problem längre. Tar en bild vid tillfälle.
Tacksam för era tankar!