Hej,

Jag håller på att ska sätta upp insynsskydd på mitt soldäck.

På ena sidan kommer den första stolpen vara förankrad i altanväggen för att sedan sättas på ett cc på ungefär 1200mm. och fästas med fransk trädskruv på altanreglarna 170*45.

Längden kommer bli 3800mm och höjden kommer först från väggen vara omkring 1800 mm för att den sista metern gå ner till en höjd på ca 1400mm..

På stolparna kommer jag fästa 70mm breda plankor på utsidan samt insidan för att få insynsskydd men
samtidigt "inte helt stängt"

Min fråga är den att jag köpt 70mm stolpar och är lite fundersam om de kanske är för klena?

Lång beskrivning på en kort fråga :o :)

T
Det låter som lite klent med 70x70 (för jag antar att du menade det med 70 mm stolpar) om de ska stå emot att någon lutar sig mot det.
Sen undrar jag hur du tänkte fästa stolparna i regeln. kommer du att behålla hela tjockleken på stolparna och sen borra igenom för att sätta de franska träskruven? Hur många skruv?

Det blir rätt stor hävstångseffekt på 140 cm och om du sätter skruv i underkant och överkant samt en på mitten på 170 mm höjd så är det fortfarande rätt stor risk att de dras ur om någon ramlar mot insynskyddet.

Jag hade nog föredragit en kraftigare dimension på stolpen i tvärriktningen och tänkt ett varv till med infästningen. T ex skulle jag tro att en infästning i ett hörn med skruv från två håll är stabilare än bara skruv från ett håll.
För att få till ett sådant hörn skulle jag sätta en kortling mellan bärande reglar på rätt plats för stolpens placering.

Till sist hade jag bytt från frallor till genomgående skruv med ordentliga brickor på båda sidor.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.