Hejsan!

Jag ska byta ut en gammal dörr plus karm o tröskel mot nytt men blivit osäker på vilket modulmått jag ska välja. Som jag förstått så ska valt modulmått vara närmast under (om det ej är exakt) storleken på hålet i väggen o att detta då ger tillräckligt med glepa mellan karm o vägg för justering o om mitt hål i väggen då är 88cm*208cm så ska jag alltså välja ett modulmått som är 8*20. Stämmer detta eller har jag korvat till saker igen?:what:

Både rätt och fel!

Modulmåttet är exakt det det säger sig vara, 8x20 är precis 800x2000 mm, dvs det reglade hålet håller de måtten (eller några mm till). Den dörrkarm som du ska in med kommer att vara ca 5-15 mm kortare på både bredd och längd.

Du verkar ha vägghål i gammal standard, ej nuvarande modulmått. Antingen köper du dörrar och karmar som passar bra till dessa gamla mått (kan vara nog så dyrt), eller så salar du på i hålet så att modulmåttet 8x20 kommer att passa.

Du kan även ta upp dörrhålet lite och sätta in 9x21.
Jag hade gamla standarden men som tur är var åtminstånde bredden lite större så jag behövde bara utöka 2cm uppåt i varenda dörrhål i hela huset. :x

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Tackar för svar! Ta upp dörrhålet vill jag inte ge mig på då allt är i cement o väggen typ 30 cm tjock. Istället så får det bli modulmåttet 8*20 o därmed då bygga ned hålets storlek till 800*2000mm. Om jag då förstått rätt så kommer då karmen med modulmåttet 8*20 att vara 5-15mm kortare i både höjd som bredd än detta hål?

När det är så lite som saknas så skulle jag börja med att mäta lodrätt, vågrätt & diagonalt för att kolla om alla mått blir "rätt".

Är det innerdörr eller ytterdörr?

Är det gjuten betongvägg?
Är det puts på väggarna i dörrhålet? Om det är det så går det att knacka bort putsen.
Man behöver inte ta bort hela väggtjockleken, det räcker med den sträcka där dörrkarmen ska sitta.

Jag hade försökt att knacka bort en-två cm i dörrhålet så att en större dörr får plats.

Ja det är ju en fördel med större dörr. Det är en innerdörr jag ska sätta dit o ska kolla om det är puts på väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.