Hej!

Tänker mig att detta kan vara frågor som ni ställs inför också.

Det är så att jag ska ge mig på att ljudisolera taket i en lägenhet från stegljud och prat ovanifrån.

Jag tänkte använda mig av denna princip:
http://www.soundstop..._solution_1.php

- Ovanifrån: Ljudbyglar/genie clips, högdensitetsisolering, två lager gipsskivor med ljudabsorbent mellan

Men nu till saken att jag verkar inte kunna hitta mineralull/isolering som har 40-60kg/m3. Gärna till någotsånär rimligt pris också, på sidan jag hittade finns Tecsound T50 för 500 kronor 7 kvadratmeter, samt isoleringen för 300 kronor 8 kvadratbeter.

Nån som vet om någon bra isolering finns tillgänglig här i Sverige?

Känns som utbudet är betydligt större utomlands.

Mvh,
Daniel

Rockwool säljer stegljudsskivor med hög densitet, men det är vanligen inget som lagerhålles av den genomsnittlige byggvaruhandlaren utan tas hem på beställning.
Rockwool delar inte på pallarna så om du inte lyckas förhandla med din byggvaruhandlaren så får du vara beredd på att köpa en hel pall.

Jag känner till det system du länkar till men har ingen erfarenhet eller mätdata på systemet. Vi använder istället Vibratecs system (IsoHangers). Mineralullen ska inte vara av högdensitet. Flexibatt har lagom flödesresistivitet för ändamålet.

Tack för svaret Björn, tar det till mig!

Brukar du även jobba med dubbelgipskonstruktioner med Green Glue eller QuietGlue mellan? Vad är din erfaranhet, funkar bra?

Greenglue används flitigt framförallt i USA. Produkten är testad på Riverbank och uppvisar förbättrade värden i labb i alla fall. Till väggar med många gipslag använder vi dock aldrig detta (extremt dyrt). Däremot amvänder vi NoiseKiller mellan ceminwoodskvorna när vi bygger flytande rum i rum. Skruven används då bara under härdningstiden för att sedan skruvas ur. Den främsta ide'n är ju att mekaniskt frikoppla lagen från varandra.

Som svar på din fråga vad gäller hangerstak, så anser jag att det inte är nödvändigt med GG eller liknande produkter.
En fråga, är det gjort någon isolationsmätning av bjälklaget? Är det träbjälklag kanske du behöver mer än två lag.

Några tips: skruva gles i taket så får du fler fästpunker samt att det förenklar infästningen. Vid fler än två lag, ersätt 1 lag gips med K-plyfa. Kom ihåg att lämna spalt för fogning mellan det nya gipstaket och bef. väggar.

Redigerat:
Tack igen!

Har ej gjort någon isolationsmätning, men ser på konstruktionsritningarna att det verkar vara cement/betong. Det är ett gammalt 20-talshus.

Visst lämnar man bara spalt vid det översta lagret, det andra lagret kan man låta gå ända ut till väggen?

Du ska ha spalt vid samtliga lag. Du bör använda bottningslist först då fogen annars kolapsar över tid. Ett alternativ är att använda expanderade fogband men då måste det vara av den "tunga" typen med slutna celler. Alltså inte det som används vanligen till fönstersrev.

Har lite fastnat i en oro kring hållfastheten och materialet i taket, eftersom det är en äldre byggnad från 20-talet.

Taket verkar vara av "bjälklag av porös betong", sen någon form av armerad armerad betongplatta med spännvidd 2 meter.

Det är ju rätt tunga gipsskivor som ska hängas upp,

- Håller infästningen, är det något jag borde kolla upp mer, och isåfall hur?
- Vad skruvar man med för att det ska sitta som bäst?

Högdensitets isolering för ljudisolering är totalt värdelöst. Svindyrt och ljudisoleringen blir knappt märkbart bättre. 40-60kg/m3 är inte mycket att hänga i julgranen när det kommer till ljudisolering. Använd vanlig billig isolering som absorbent och så lägger du flera lager gips istället. Täta skivskarvarna med Acustoseal.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.