Hej! Jag går i tankarna om att riva en innervägg för att öppna upp lite yta mellan matplatsen och vardagsrummet. Det finns dessvärre knappt några ritningar på huset. Huset är från 39 och byggt med tegel (även innerväggarna). Takkonstruktionen är sannolikt helt omgjord 69, på grund av utbyggnaden av de två sovrummen.

Jag var härom dagen uppe på vinden för att klura lite på om takkonstruktionen tillåter att vi river väggen (vi kan stötta upp den så klart, men det är helst något jag slipper). Mina misstankar är dock att väggen delvis måste vara kvar, men att jag inte vet säkert förrän jag borrar nerifrån och ser var jag hamnar uppe på vinden. Ingen plast finns i konstruktionen, men där ligger en svart ”papp” i botten under spånet. Känns ok att jag perforerar denna, eftersom den inte är tät som det ser ut just nu.

Här är bilden på planlösningen, bottenplan. Huset är en plan med källare (där väggen också finns). Den rödmarkerade väggen vill jag ta bort, markerat med grönt tror jag att det ligger en bärande bjälke på (runt denna punkt vill jag borra ett hål för att se om teorin stämmer, eller det finns kanske bättre sätt?).

planlo?sning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppe på vinden tog jag ett antal bilder som jag tror kan vara till hjälp (jag har ganska begränsade erfarenheter inom området).

vind_1.jpg
Skapa konto

IMG_0777.jpg
Skapa konto

IMG_0785.jpg
Skapa konto

Tack på förhand!

Ingen? Är det någon information som jag kan fylla på med?

Om det står balkar på vinden rakt ovanför en vägg och balkarna sitter som de gör för att staga upp taket som saknar takstolar så är det inte att rekommendera att ta bort väggen, det kommer att bli rejäla sättningar i taket, både ytter och inre taket.

Är det mögelanvisningar i taket på den ena bilden så är det viktigare i ett första stadie åtgärda det problemet.
Mvh P-A

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.