Blir stenullsskivor eller rullar. Fortfarande avgränsning eller kan de bara ligga lösa?

All isolering måste vindskyddas längst ut...cellulosa o stenull är bra i takfot men då som brandskydd...
svenska takfötter är en omdiskuterad sak när det gäller brandskydd???

Räcker vindväv som vindskydd?

nja har inte så mycket erfarenhet av vindväv...men det borde fungera men jag hade brandskyddat takfoten med tunn skiva rockwool och speciell färg med brandskydd!

Tänkte ha isoleringen nedan. Sedan ska jag ha råspont över för att kunna använda kallvinden som lite förråd.

Räcker det med vindväv mellan takstolarna där isoleringen slutar i fasadlivet anser ni andra eller bör jag ha masonit? Bräda? Eller liknande för att hålla isoleringen på sin plats?

Råsponten håller ju isoleringen på plats "uppifrån"...

http://www.rockwool.se/produkter/u/2011.product/1732/byggisolering/flexibatts

Brandskydd är viktigt, men i ditt fall med murade ytterväggar känns det inte som prioritet ett. Om du inte tänker anordna en grillplats alldeles utanför... Mineralullsskivor kan skyddas med vindtätningsväv. Har man en träsarg som man kan trycka isoleringen emot underlättar det dock monteringen. Sedan bör man ha alla förekommande kryp (insekter, möss mm) i tankarna.

• Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Vi har ju innan diskuterat att inte ha takfotsventilation. Betyder det att jag kan häfta vindtätningsväv som vindskydd för isoleringen och montera brädor underifrån på takutsprånget utan 1cm springa och istället montera de dikt an mot varandra?

Förr gällde att man alltid skulle ha takfotsventilation. Dagens stora isoleringsmängder i vindsbjälklaget, kanske 50 cm, har lett till att man omprövat denna regel eftersom vinden blir kallare och takfotsventilationen bidrar till nedkylningen (och därmed högre relativ luftfuktighet). Isolering i takfotslådan saknar dock poäng och kostar bara pengar i onödan. Om isoleringen ansluter till yttertaket (och därmed stänger av takfotsventilationen) bör takfotslådan ventileras, lämpligen på det sätt jag tidigare antytt.

Ok då är jag med!
Återkommer säkert under byggets gång ;)

Förresten häftade jag byggplast på toppen av fasade för att hindra regnvatten ner i isoleringen i väggen när inte taket var monterat. Bör jag ta bort plasten eller kan jag låta den sitta?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.