Har ett gammalt oisolerat uthus som jag skulle vilja göra beboeligt.
Väggarna består av nånslags putsat tegel som är i helt ok skick.
Jag tänkte hålla ca 30 cm "luftspalt" (hade ändå bara blivit snedtak här )och sedan bygga en träreglad konstruktion med asfaboard eller vindväv - isolering - ålderstbeständig plast - gips inuti tegelskalet.
Har jag missat något?
Finns en rätt tunn betongplatta. Kan jag bara lägga cellplast och sedan fylla på med mer betong väggarna bildar ju en "form".
Ska jag i sådana fall fylla upp med cellplast och betong även i "30cm luftspalten" eller ska jag göra ny träform och bara gjuta längs med innerväggarna?
Som vanligt tacksam för alla svar!
Väggarna består av nånslags putsat tegel som är i helt ok skick.
Jag tänkte hålla ca 30 cm "luftspalt" (hade ändå bara blivit snedtak här )och sedan bygga en träreglad konstruktion med asfaboard eller vindväv - isolering - ålderstbeständig plast - gips inuti tegelskalet.
Har jag missat något?
Finns en rätt tunn betongplatta. Kan jag bara lägga cellplast och sedan fylla på med mer betong väggarna bildar ju en "form".
Ska jag i sådana fall fylla upp med cellplast och betong även i "30cm luftspalten" eller ska jag göra ny träform och bara gjuta längs med innerväggarna?
Som vanligt tacksam för alla svar!
Lägger till några bilder på olika konstruktioner
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Finns det någon särskild anledning till att du vill gjuta ett nytt betonggolv ovanpå isoleringen? En enkel lösning är annars att lägga en ventilerande plastmatta typ platon på den gamla plattan, sedan cellplast, och sedan golvspån flytande på det.
Ska eventuellt ha badrum på ett ställe och tänkte det va smidigt att gjuta in avlopp och att betong var bra oorganiskt underlag ...
Bild 1 är helt klart enkelt men är det katastrof ur köldbryggesynpunkt?
Bild 1 är helt klart enkelt men är det katastrof ur köldbryggesynpunkt?
Inte riktigt luftspalten kommer va mer elller mindre 60cm på vissa ställen så då måste jag få cellplasten att stå exakt där jag vill ha den utan att ha monterat innerväggen ...
Jag vet inte överdriver jag betydelsen av "köldbryggan"?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
För att kunna kommentera idéerna krävs mer information. Hur stort är huset i plan och i höjd? Är det en hel- eller halvstens tegelvägg som är yttervägg? Vad menas med uttrycket "luftspalt 30 cm". 30 cm är ju ett schakt! Vill du bygga ett hus inne i huset? Principiellt går det jättebra att gjuta en ny platta ovanpå den gamla med frigolit emellan och som kantisolering. Men det blir tjockt, 30 cm. Det bästa är att göra en diffusionsöppen innervägg med cellulosa som isolering och utan plastfolie.
I plan är huset 3,6x5,10m. Va 3,5m i nock.
Tror ytterväggen är halvsten.
Tanken är att bygga ett hus i huset ja. Det innebär schackt på minst 30cm runt om.
Hur är en diffusionsöppen innvervägg uppbyggd?
Tror ytterväggen är halvsten.
Tanken är att bygga ett hus i huset ja. Det innebär schackt på minst 30cm runt om.
Hur är en diffusionsöppen innvervägg uppbyggd?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Betong är extremt köldledande, därför behövs en kantisolering, minst lika bred som isoleringen under är tjock.Men du har ju gott om plats. En diffusionsöppen vägg begränsas av vindtätningar (finns i många varianter) på inner- och yttersidan. Man får inte använda plastfolie. Isoleringsmaterialet skall vara naturligt hygroskopiskt, dvs inte sten- eller glasull. Jag är lite fundersam om tegelväggen. Självbärande ytterväggar brukar vara helsten (25 cm tjocka), dvs vissa stenar ligger på tvären och binder ihop. Halvstensväggar (12 cm tjocka) brukar kramlas till en regelvägg innanför. Men huset kanske är väldigt gammalt? U-värdet på tegel är ungefär en tiondel av mineralull, så en helstensvägg motsvarar ca 25 mm mineralull. Men det har andra bra egenskaper.
Ska huset vara uppvärmt året-runt (ca 20C) så är det lämpligt med fuktspärr. Blir väggen tunn och måttligt isolerad (ca 10 cm glas-/stenull) så kan ev fuktspärren bytas mot ångbroms. Allt beror på hur mycket fukt som kommer att tillföras luften, dvs om det konstant kommer att vistas många personer (eller djur) inne och/eller om det blir ett välanvänt badrum, tvättstuga eller kök med matlagning.
Du överdriver inte köldbryggan.
Du får prega dit så mycket isolering som du får plats med.
Det viktigaste är att bryta köldbryggan. Om det görs med 5 cm frigolit så gör det stor skillnad. Större skillnad än mellan 5 respektive 30 cm vågar jag påstå.
Du får prega dit så mycket isolering som du får plats med.
Det viktigaste är att bryta köldbryggan. Om det görs med 5 cm frigolit så gör det stor skillnad. Större skillnad än mellan 5 respektive 30 cm vågar jag påstå.
Sorry var ute och kollade nyss. det är helstensväggar som du säger.
Saken är att jag skall byta takstolar o.s.v. det enda som jag tänkte behålla är de murade ytterväggarna som är i bra skick.
Sannolikheten är att det framförallt skall inrymmas ett välanvänt badrum och uppvärmning året om till 20 c ja.
Byggnaden är låg därför vill jag ha 30-60cm schakt mellan teglet och innervägg.
Kan jag lösa det såhär (Har material från en annan tegelvägg jag kan fylla ut med... :
Saken är att jag skall byta takstolar o.s.v. det enda som jag tänkte behålla är de murade ytterväggarna som är i bra skick.
Sannolikheten är att det framförallt skall inrymmas ett välanvänt badrum och uppvärmning året om till 20 c ja.
Byggnaden är låg därför vill jag ha 30-60cm schakt mellan teglet och innervägg.
Kan jag lösa det såhär (Har material från en annan tegelvägg jag kan fylla ut med... :
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Behovet av fuktspärr är beroende av val av isoleringsmaterial i väggen. Fuktspärrar infördes i början av 60-talet när man märkte att mineralullen tappade sin isoleringsförmåga pga kondenserad fukt. Använder man cellulosafibrer som isoleringsmaterial skall man inte ha fuktspärr. Ytterväggen är en gammal diffusionsöppen tegelvägg. Den gillar inte att få en ny diffusionstät vägg innanför! En helstens tegelvägg är ett fantastiskt värmemagasin som kommer att ge solinstrålningen en önskvärd tidsfördröjning. Dagens sol ger värme på natten och tvärtom. Standardlösningen när det gäller kantisolering av betong är en 29 cm bred lecasten, som har halva U-värdet gentemot frigolit eller mineralull. Jag tycker lösningen med tegelkross borde kunna fungera.