Hej!!!

Vi har stött på ett problem. När vi höll på att riva ner köket upptäckte vi ett hål intill grannen. Det här är i köket så vad ni ser inuti i hålet är baksidan av deras stomme. Trät är snustorrt men mörkt på sina ställen, jag skulle gissa att det har brunnit här tidigare, därav hålet. Ett gammalt landshövdingehus.

Jag är helt ärligt inte bekväm med ett stort hål i väggen. Och jag är inte heller bekväm med att den vägg som isolerar oss är en snustorr förfallande trävägg, det går att plocka bort bitar. Hade jag fått bestämma hade jag rivit ner skiten och reglat upp en ny vägg men det kan jag inte göra utan att påverka grannen. Vi flyttade in för två månader sedan men började nyligen renovera. Vad hade ni gjort i mitt läge?

Skadade träbjälkar med synlig röta och skadad isolering i en byggnadskonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Brf?! Ring föreningens styrelse!!! Det var det märkligaste jag sett. Hur kan man bara bygga in det där?

Lägenhetsskiljande vägg tillhör inte din lägenhet förutom ytskiktet. Du ska alltså inte göra något med den utan låta föreningen sköta det. Väggar mellan bostäder ska vara brandskiljande.

Jag hade också tagit in grannen så att de får veta att ni har hål mellan lägenheterna.

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 3 till
  • Laddar…
Det ser mer ut som ruttet trä dvs en gammal vattenskada än brandskada.
Men som tidigare nämnts så är det föreningens problem om det nu är en BRF.

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 5 till
  • Laddar…
Japp. Oavsett hålet är det inte en korrekt lägenhetsavskiljande vägg.

Vi snackade med grannen. De tyckte det var väldigt konstigt. Ska höra av mig till styrelsen. Hur gör jag om styrelsen inte vill åtgärda problemet?

• Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
De har inget val.

Hyresnämnden.

• Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
Väggen ska repareras men huruvida det är en korrekt lägenhetsavskiljande vägg eller inte får man nog bedöma utifrån de byggregler som fanns när huset byggdes. Landshövdingehus är ju en 1800-tals konstruktion som tog slut nån gång vid 20-30 talet. Dom flesta byggda med start under 1800-talets slut.

Så jag skulle inte förvåna mig om väggen faktiskt i grunden är riktig utifrån husets ursprung men skadad och skall repareras.

• Gilla
Thomas Buskhagen och 1 till
  • Laddar…
Beror nog på när brf:en inreddes.

Huset är byggt på sent 20-tal. Jag har kontaktat en person i styrelsen. Det är en väldigt liten förening.

• Gilla
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Vill de inte göra något åt väggen eller om ni sitter fast i renoveringen går det ju alltid att regal upp en egen vägg innanför även om ni tappar lite boyta på det sättet

är det bara begränsat till det där så är det väl bara kapa rent och fälla in lite nytt virke? kan väl inte vara hela världen om ni nu ändå river och håller på?

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Känns självklart för mig att oavsett hur det såg ut när kåken byggdes (och det blev inte brf 1920?) så bör man bygga väggen så att den uppfyller rätt brandklass. Brukar handla om att man behöver flera lager gips bara.

• Gilla
Thomas Buskhagen och 2 till
  • Laddar…
Det blev brf på mitten av 00-talet. Jag känner likadant, speciellt eftersom det är kök på båda sidor kan jag tycka att det är extra viktigt att det är brandskyddat. Jag hoppas bara inte det här drar ut på tiden eller att våra grannar på andra sidan blir upprörda.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
är det bara begränsat till det där så är det väl bara kapa rent och fälla in lite nytt virke? kan väl inte vara hela världen om ni nu ändå river och håller på?
Nä, åtgärden är säkert inte så omfattande. MEN, det är föreningens ansvar. Jag tror inte TS vill stå med ensamt ansvar för felkonstruktion vid brand. Dessutom ska föreningen betala för det.

• Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.