Tänkte bygga ett brandsäkert hörnskåp att ställa en server i. Servern ska stå på och kräver att luft kan komma in och ut.
Hur ventilerar men en sådan lösning utan att riskera att värme kommer in och sabbar diskar vid ev. brand?

Hittade detta, men pengen för det är inte riktigt vad min budget tillåter.
http://www.arkivexperten.se/datorskap/ventilerat-brandklassat-serverskap

Min tanke är att bygga med brandgips eller dubbla gipsskivor på alla sidor med någon träskiva bakom.

Nu är detta inte direkt svar på din fråga, men ev blir det mycket lättare om du bara sätter diskarna i ett brandskyddat hölje. Det är nog mycket lättare att dra in ett par stycken ESATA-kablar + matning till ett värdeskåp och ställa servern brevid, än att försöka hitta en lösning som blir tillräckligt bra för att hålla en hel server vid liv inne i skåpet.

Edit: Du kan t.ex. köpa ett 100L värdeskåp med 120min brandskydd för några tusenlappar (4-10k). Och köper du av någon seriös tillverkare så kan du få kabelgenomföringar med på köpet.

Redigerat:
Anders243 skrev:
Nu är detta inte direkt svar på din fråga, men ev blir det mycket lättare om du bara sätter diskarna i ett brandskyddat hölje. Det är nog mycket lättare att dra in ett par stycken ESATA-kablar + matning till ett värdeskåp och ställa servern brevid, än att försöka hitta en lösning som blir tillräckligt bra för att hålla en hel server vid liv inne i skåpet.

Edit: Du kan t.ex. köpa ett 100L värdeskåp med 120min brandskydd för några tusenlappar (4-10k). Och köper du av någon seriös tillverkare så kan du få kabelgenomföringar med på köpet.
Bra poäng, servern kan jag ersätta, innehållet på diskarna är svårare. Men hur kyler jag diskarna om jag fokuserar på ett hölje till dom?
Min första tanke var att sätta kylflänsar genom skåpet men dessa blir ju varma vid brand och effekten omvänd.

Ska kika vidare på brandskåp med kabelgenomföring.

Robert-san01 skrev:
Det finns brandskyddstätning som sväller vid värme. Nu vet jag inte om den hinner svälla innan rök kommer in och sabbar diskarna, men det går kanske att lösa med bra luftfilter.

[länk]
Röken hade jag inte ens tänkt på, men ett bra luftfilter borde fungera.

Kniparen
För både kablar och plaströr. Har en invändig beläggning som sväller vid upphettning och tätar effektivt mot eld, rök och gas. Kniparen finns i VP-rörsdimensioner, samt 60 och 90 mm.
Några sånna borde göra susen.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.