Vi renoverar ett gammalt hönshus till boendehus och har pytsat in 3 kubik betong på den befintliga men något spruckna golvplattan.
Då det bara ska fungera som sommarhus och stå kallt under vintern kommer vi inte att ha golvvärme.

Nu vill jag lägga ett trägolv på det här. Hur ska jag göra för att undvika fukt?

Räcker det att regla upp och lägga på ett golv eller måste jag göra något annat?

Plattan och betongen leder fukt. Om du lägger träreglar direkt på det kommer dina träreglar att mögla inom ett par år, beroende på nivå av fuktpåslag. Om du lägger tryckimpregnerade träreglar kommer det att hålla i 10-20 år men sedan börja lukta förfärligt illa.

Bästa lösningen: Undvik trägolv på den konstruktionen. Lägg klinkers istället.

Näst bästa lösningen: Granab- eller Nivellgolv, med mekanisk ventilation. Då står golvet på fötter av metall, och ligger därför inte an mot golvet. Den mekaniska ventilationen gör att fukten dras ut istället för uppåt i konstruktionen.

Lösning som fungerar i vissa fall: Platonmatta och sedan reglat golv. Kan fungera om fuktpåslagen inte är för stora, annars riskerar fukten att ta andra vägar och hamna t.ex. i väggarna istället.

• Gilla
Vesa53
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.