12 134 läst ·
8 svar
12k läst
8 svar
Vilken bygg skiva slår sig minst, rör sig minst?
Medlem
· västra götaland
· 116 inlägg
Tänkte ta en skiva, mdf kanske, och ha som pingisbord på ena hållet, och så vänder man på den och har bilbana på andra hållet, fastskruvad bilbana. Och när detta inte används så ställer man skiva upp efter en vägg. Vilken skiva används bäst till detta. Den får ju inte bli skev, och den måste va rätt stor, och helst inte för tung..........tyngden är inte jätte viktig men
Jag skulle satsa på en torsion box. Googla. Går att bygga i relativt lätta material. Måla den och du har en vridstyv konstruktion som inte slår sig så lätt. Tyngden kan bli ett problem trots lätta material, men jag skulle köra på det i alla fall.
Ska du ha den som pingisbord kan det kanske vara bra att tänka på hur bollen kommer studsa på olika material. Jag har inte en aning om vilket som skulle vara bäst, utan kom bara att tänka på att det kan vara bra att tänka på... 
Spontant känns det som att mdf skulle svara bättre än exempelvis plywood, men det är bara något jag får för mig....
Spontant känns det som att mdf skulle svara bättre än exempelvis plywood, men det är bara något jag får för mig....
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tror inte heller på att bygga ett bordtennisbord i något lätt material.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 315 inlägg
Ett pingisbord kanske? Och eventuellt limma fast en skiva för bilbanan under?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Betr. skiva är det nog inte så lätt pga storleken. Ett korrekt pingisbord skall vara 274 x 152,5 cm.xibeca skrev:
Var hittar man så stora skivor?
Verkar vara det vettigaste förslaget hittills.Johannes Carlsson skrev:
Annars: Ett "vanligt" pingisbord, som man kan fälla ihop "till vertikalt läge" (eller låta stå kvar med avtaget nät) samt bilbanan på en skiva som man kan hissa upp i taket för att få undan.
Klicka här för att svara