Hej!'

Skall bygga ett hotellrum av ett utrymme i ett äldre, väldigt lyhört trähus. Viktigt är att skapa en mycket god ljudisolering mot befintliga lägenheter för att inte störa eller störas av befintliga hyresgäster.

Jag funderar på olika sätt att ljudisolera lägenheten, det gäller tak och vägg. På vägg vill jag hålla mig runt 10cm tjocklek för att inte göra rummet för litet. Taket har god höjd med över 270cm.

Det jag tänker mig med vägg är:

Alternativ 1: att klä befintlig vägg med 5 lager gips + osb +gips. Snabbt men kanske inte effektivast.

Alternativ 2: regla(plåt) en 45mm vägg fristående någon cm från befintlig isolera och sedan osb+3 lager gips.

Alternativ 3: regla(plåt) en 45mm vägg fristående någon cm från befintlig med osb på båda sidor. Fylla med sand och sedan 2 lager gips.

Utöver alternativen skall befintlig vägg fyllas med isolering då det sannolikt saknas. Alternativt fyllas med sand om det inte är allt för mycket tätningsjobb.

Taket skall öppnas och:

Alternativ 1: isolera mot övergolv, 95-145mm. Sätta tak i ljudreglar/pendlar bestående av osb+2 lager gips. Ovanpå ligger en 45 isolering.

Alternativ 2: samma som ovan fast utan att isolera mot övergolv. Slipper riva befintligt tak.

Generellt verkar man vilja få bort vibrationer genom att separera ytorna på de två sidorna av vägg eller golv med två regelverk med så lite kontakt som möjligt mellan. Sedan är det fysisk massa som gäller, dvs i mitt fall gips eller sand. Sedan verkar man vilja ha en luftspalt, dvs inte isolera hela utrymmet. Viktigt också att alla glipor tätas, helst med speciell fogmassa. Det är vad jag googlat mig till.

Har ni erfarenhet av ljudisolering får ni gärna dela med er om dessa samt vad ni tror om mina förslag.

Det du googlat dig fram till stämmer bra.

Bäst ljudreduktion får du med separata regelstommar. Det innebär att du öppnar upp ena sidan på bef. skiljevägg och limmar på gips från baksidan i regelfacken. Täta noggrant samtliga spalter och genomföringar. Den nya väggen reglas upp med så stor spalt som utrymmet tillåter och skivas endast på ena sidan med minst 3 lag gips och omlott. Löst packad isolering i facken, tex Flexibatt stenull.

Samma princip vad gäller taket. Bäst steg- och luftljudsisolering får du med ett nedpendlat hangerstak (mekansikt frikopplat undertak). Lägg gärna upp bilder då det finns många fallgropar med gamla konstruktioner.

När det gäller ljudisolering är det vikt som spelar roll. Så gips är mycket bättre än att regla upp och lägga i isolering. Isoleringen har dock en bättre effekt mot högfrekventa ljud men dessa sprids inte så långt som lågfrekventa ljud.

Det du också ska tänka på är att en springa eller ett hål kan göra jättemycket skillnad.

Två på bollen men håller med om det ovanstående.

Har du några brandskyddskrav att följa? Bygglov?

Två separerade väggar fyllda med sand vore nog det bästa.
Gips har hyffsad massa men är samtidigt kompakt och styvt så det transporterar ljudvågor bra.

Man får ta ner ena sidan av den befintliga väggen så man inte bygger med två kaviteter. Använd inte osb-skivor i väggarna. Om väggen ska vara så tunn som möjligt kan man ta Fermacells fibergipsskivor som väger lite mer. Två lager 18 mm väger strax över 40 kg/kvm om jag minns rätt. Styvheten kan man lösa med dämplim, DG-A2 från Swedac. Med separata regelstommar kan man få mycket bra resultat med ökat kavitetsdjup.

Brandskyddskrav ja. Två lager gips brukar vara brukligt.

Frågan bygglov var lite luddig. Gissat svar: är ja det behövs, nej jag har inget ännu.

Varför inte osb i väggarna?

Nja, om det är mellanvägg från ditt blivande hotellrum och en lgh är det en speciell brandvägg som behövs. Denna klarar även av ljudkraven , därför jag frågade. Kommunen kommer garanterat ställa krav på detta som du och din KA skall lösa.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.