Hej!

Jag upptäckte igår en fuktfläck i taket (lättbetong) i kontoret hemma som inte funnits där tidigare. Det var inte speciellt blött, men färgen släppte när jag kände med fingret.

Ringde försäkringsbolaget, som tyckte att jag?! skulle göra en besiktning av vattenskadan. Jag är totalt oduglig till det, så jag hoppas på er fantastiska expertis :o

Vi bor i ett radhus med låglutande tak med invändig takavvattning. Jag har varit upp med stegen och tittat in på vinden. Utrymmet är dock litet och jag har astma, så jag har inte ålat mig in. Ser inga rör eller dylikt när jag kikar in - jag gissar att det är takbjälken jag tagit kort på som står ovanför mitt kontor.

Bifogar bild på fuktskadan och den "troliga" bjälke som är i anslutning till kontoret. Kan det vara bjälken som jag fotograferat som har transporterat vatten ner?

Takbjälke med synlig fukt och skador som kan vara sammankopplat med en vattenskada i hemmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fuktfläck på lättbetongtak nära takbjälke i hemmakontor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ser ju definitivt ut som vattendroppar på balken till vänster, riv upp och kolla ordentligt. Om du inte själv kan så ta dit någon som kan. Utifrån kommande vatten är svårt att få till försäkringsbar skada om någonsin.

harry73
Om du bor i radhus är det kanske en bostadsrättsförening? De ansvarar för husets yttre skall och du borde nog ta kontakt med dom.

Tyvärr är det så att vi ansvarar för husets yttre skal.Hade varit så skönt om det inte var så :)

harry73
Men är det en bostadsrätt?

Tydligen det är en vattenskada. Det är taket som läcker med stor sannolikhet. Kan behövas ett enkelt åtgärd eller mer komplicerad. Går det nån skorsten, avluft eller fläktrör där ?
Oftast är det skarvarna som läcker.
Kolla hos din FB om de ersätter vattenläckage genom tak. De har väldigt olika regler beroende av taketsålder.

Oavsett så ska du låta undersöka och åtgärda problemet snarast. Om du inte kan ta dig upp på vinden själv för att kolla så se till att få dig någon annan så fort som möjligt för att undvika större skador.

Fuktrosen du noterade sitter ju precis vid en vägg, så vatten kan mycket väl ha runnit ner i väggen också. Orsaken till ditt försäkringsbolags slappa attityd kan ha varit att din försäkring ändå inte täcker takläckage.

Lars48 skrev:
Går det nån skorsten, avluft eller fläktrör där ?
Vi har ett avrinningsrör/dränage? (vad det nu kallas) som går ungefär mitt igenom varje radhus. Men jag tror inte det röret går just vid vårt kontor. Dock så hörde jag idag att det kan finnas ett ventilationsrör som är i anslutning till skadan...ska ringa efter någon som kan kolla.

mexitegel skrev:
Fuktrosen du noterade sitter ju precis vid en vägg, så vatten kan mycket väl ha runnit ner i väggen också. Orsaken till ditt försäkringsbolags slappa attityd kan ha varit att din försäkring ändå inte täcker takläckage.
Precis - det var ungefär försäkringspersonens första ord till mig :|

harry73 skrev:
Men är det en bostadsrätt?
Nä tyvärr, det räknas som egna hus. Det som vi har gemensamt är garagen/snöröjning mm.

Ser ut som det skulle kunna ha runnit vatten på den stående, korta regelsnutten.
Leta rätt på någon du kan jaga upp på vinden och taket för att se efter hur det ser ut. Uppenbarligen rinner det in vatten av nån anledning och det lagar inte sig självt.;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.