10 786 läst ·
7 svar
11k läst
7 svar
Tid innan man kan måla på puts?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 801 inlägg
Putsade igår om socklarna på insidan av garaget eftersom jag slipat ner dessa för att bli av med tjärrester inför målning.
Hade tänkt måla golv och sockel med epoxifärg i helgen, men inser nu att putsen kanske behöver längre tid på sig att härda.
Hur lång tid skulle ett tunt lager puts av Putsbruk C behöva för att härda? Uppskattningsvis någon enstaka millimeter, har mer spacklat med det.
Hade tänkt måla golv och sockel med epoxifärg i helgen, men inser nu att putsen kanske behöver längre tid på sig att härda.
Hur lång tid skulle ett tunt lager puts av Putsbruk C behöva för att härda? Uppskattningsvis någon enstaka millimeter, har mer spacklat med det.
Det är svårt att säga, det beror på vem du frågar och vilken färg som används.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 801 inlägg
Jag funderar på vad det är som händer om putsen inte fått härda fullt.
Tanken är Nils Malmgrens Epoxi som jag ska hämta ut från DHL i eftermiddag.
Tanken är Nils Malmgrens Epoxi som jag ska hämta ut från DHL i eftermiddag.
Det som händer är att det flagnar och lossar. Är det inomhus så brukar det vara mer förlåtligt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 801 inlägg
Nu är det i ett uppvärmt garage (~13grader idag) och på sockeln, så påfrestningen bör vara väldigt låg till skillnad från golvytorna.
Funderingen blir också, gör det någon skillnad att vänta tills imorgon med att måla, eller ska jag rent utav skjuta det till nästa helga, eller behöver jag vänta 2månader?
Funderingen blir också, gör det någon skillnad att vänta tills imorgon med att måla, eller ska jag rent utav skjuta det till nästa helga, eller behöver jag vänta 2månader?
Jag brukar vilja vänta ett par månader, men sen dröjer det år istället..
Vänta till imorgon, det är de första tre dagarna som härdningen främst sker.
Vänta till imorgon, det är de första tre dagarna som härdningen främst sker.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 801 inlägg
Putsade ~kl22 igår, så det blir inte ens en dag om jag målar ikväll.
Då väntar jag till lördag eller troligen söndag med att börja måla.
Hade jag kunnat så hade jag gärna väntat 2månader, men jag skulle gärna vilja måla det samtidigt som golvet, och att inte använda garaget på 2månader är inte ett alternativ just nu =)
Tack för svaren till en villrådig! =)
Då väntar jag till lördag eller troligen söndag med att börja måla.
Hade jag kunnat så hade jag gärna väntat 2månader, men jag skulle gärna vilja måla det samtidigt som golvet, och att inte använda garaget på 2månader är inte ett alternativ just nu =)
Tack för svaren till en villrådig! =)
Det blir säkert jättebra!
Klicka här för att svara