Kök med fondvägg av skiffer och marmor, vita skåp och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyss köpt hus med denna fondvägg med skiffer och inslag av marmor :confused:
Någon som har en idé om hur vi tar bort den med bästa resultat? Knacka bort? Spackla/putsa över? Gipsskivor?

Bäst att knacka ned den och behövs det, så är det bara att skruva upp nya gipsskivor.

varför inte bara låta det vara? Allt ser ju nygjort ut. Tids nog vänjer ni er eller kommer på att ni vill göra om totalt ändå och då är det ju bara hacka bort.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
varför inte bara låta det vara? Allt ser ju nygjort ut. Tids nog vänjer ni er eller kommer på att ni vill göra om totalt ändå och då är det ju bara hacka bort.
För att det är jäkligt fult!? :)

Knacka loss, alternativt linma på ny gips (kanske enklare)

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Är det gipsväggar? Riv ner och upp med nytt gips.

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Ge barnen varsin stor/tjock tuschpenna och/eller några små färgburkar och varsin pensel,
så får de lite destruktivt skoj över helgen :D

Håller med om att det ser vansinnigt ut.
Varför köpte ni huset. Köpt på distans?

KnockOnWood skrev:
Varför köpte ni huset. Köpt på distans?
Rätt dum kommentar. Köper man hus efter ytmaterial på en vägg eller färg på tapeterna så har man nog inte förstått vad det innebär att vara ny ägare av ett begagnat hus.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Renoveringsgips (6 mm) om det ryms i tjocklek annars kanske det går att måla över allt? Fogarna kommer ju att vara kvar om du inte spacklar dom men själva mönstret försvinner ju.

Personligen skulle jag ha målat vitt eller någon ljusgrå nyans. Efter ett tag kanske ni vill göra om något annat och då passar ni på att ta bort plattorna.

jo jag tycker också det är fult men bor man in sig så vänjer man sig nog och kan ta klokare beslut senare.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det var det fulaste jag sett, tragiskt på så fin skiffer. Knacka bort , sätt på ny gips , spackla måla. Lycka till.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
jo jag tycker också det är fult men bor man in sig så vänjer man sig nog och kan ta klokare beslut senare.
Trist inställning: Vänj dig. Så du gör aldrig om något hemma, du bara vänjer dig?

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Tycker också ni ska måla skiten vitt och inte hetsriva utan njuta av ert nya hus och bo in er lite. Men jag håller helt med om att det är ohållbart att behålla det som det är :P, men vitmålat tror jag det kan vara okej ändå.
Om ni ändå vill riva ner det så är det nya gipskivor som gäller.

Anna_H skrev:
Trist inställning: Vänj dig. Så du gör aldrig om något hemma, du bara vänjer dig?
Trist inställning? Det var ju bara ett förslag. Det trista är väl isåfall att du tycker min inställning är avvikande och bör påpekas.

Jag tycker att alla som säger att han ska "vänja sig" och "bo in sig" innan han river bort en vägg han tycker är ful har en trist inställning. Man vet väl ändå bäst själv vad man har för smak? Hade du sagt samma sak om det hade varit en vanlig tapet? Tror knappast det.

Att som "KnockOnWood" ifrågasätta varför man köpt huset pga en enda ful vägg är ju precis lika illa, alla vet ju att ytskikt går att åtgärda.

Anna_H skrev:
...
Att som "KnockOnWood" ifrågasätta varför man köpt huset pga en enda ful vägg är ju precis lika illa, alla vet ju att ytskikt går att åtgärda.
Ifrågasätta?

Vad nu, får man inte ens fråga längre.
Kåken såg ju ut att vara spritt språngande nybyggd, så den borde ju rimligen ha andra kvalitéer.
Är det verkligen så illa att ställa en enkel fråga?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.