Skulle beställa nockbalken i limträ till mitt växthusbygge idag. Då anmärkte limträ-konstruktören på min pelare till nockbalken. Han sa jag skulle behöva en pelare motsvarande 90x180 och det jag har är 45x90.
Jag kan helt enkelt inte ha en så fet pelare. Det blir sketfult. Lärde mig av konstruktören att det är just 50-årsvindar (på 27m/s i medel) som gör att det blir svaj i sidled och då brister det.
Nu pratar vi om pelaren på bortre gaveln i bild (den är 3m) och att det inte var alls lika mycket problem där vid dörren då det styvar upp och lastar av och där är dessutom längsta längden ca 1,5m.
Jag googlar lite träväxthus (bland annat det på Leva kungslador) och de ser ut att vara dimensionerade ungefär som mitt. Vad tror ni? Alla förslag tas emot!
Jag kan helt enkelt inte ha en så fet pelare. Det blir sketfult. Lärde mig av konstruktören att det är just 50-årsvindar (på 27m/s i medel) som gör att det blir svaj i sidled och då brister det.
Nu pratar vi om pelaren på bortre gaveln i bild (den är 3m) och att det inte var alls lika mycket problem där vid dörren då det styvar upp och lastar av och där är dessutom längsta längden ca 1,5m.
Jag googlar lite träväxthus (bland annat det på Leva kungslador) och de ser ut att vara dimensionerade ungefär som mitt. Vad tror ni? Alla förslag tas emot!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Inser det finns en del saker som konstruktören inte tog med i beräkningarna:
– 3m av växthuset sitter ihop med huvudhuset (stadgar).
– Detta är också i den ända som den längsta nockpelaren är (3000x90x45).
– I den andra gaveln sitter en dörr och där är nockpelaren bara 1400x90x45).
– Takkupa kommer byggas för att inte göra snöficka mot huvudhuset – där kommer så också bli en punkt som förankrar nockbalken.
Ska tillägga Limträt jag beställer är 90x405 men ville egentligen ha 66x305 för att likna andra träväxthus mer nära.
– 3m av växthuset sitter ihop med huvudhuset (stadgar).
– Detta är också i den ända som den längsta nockpelaren är (3000x90x45).
– I den andra gaveln sitter en dörr och där är nockpelaren bara 1400x90x45).
– Takkupa kommer byggas för att inte göra snöficka mot huvudhuset – där kommer så också bli en punkt som förankrar nockbalken.
Ska tillägga Limträt jag beställer är 90x405 men ville egentligen ha 66x305 för att likna andra träväxthus mer nära.
Vi är nog lite olika men du tycker inte att det luktar lite brunt att lägga en 90x405 limträ på en två-fyra? Du säger att det blir sketfult med större pelare, du tycker inte att det finns nåt vackert eller harmoniskt i balansen mellan delarna?Davidw skrev:Inser det finns en del saker som konstruktören inte tog med i beräkningarna:
3m av växthuset sitter ihop med huvudhuset (stadgar).
Detta är också i den ända som den längsta nockpelaren är (3000x90x45).
I den andra gaveln sitter en dörr och där är nockpelaren bara 1400x90x45).
Takkupa kommer byggas för att inte göra snöficka mot huvudhuset där kommer så också bli en punkt som förankrar nockbalken.
Agree, jag har varit så inställd på att limträt skulle vara 66x315 och då känns ju 45x90 helt rimligt. Sen växte det. Jag håller med om att det rent isolerat ser fint ut med tjockare till en 90mm balk –*men sett till hela växthusets estetik så är 90-bredden en "outlier". Alla de växthus jag googlar på har inga sådana pelare nånstans.fsn skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Stolphus som t.ex. ett växthus är extra känsliga. Det är framför allt knäckningsrisken man måste se upp med. Kvadratiska tvärsnitt är då alltid bättre. Beroende på var i "Västra Götaland" du bor kan snölasten variera mellan 1,5 till 3 kN/kvm. Räknar man med en snölast på 2,5 är garanterat den inre längre stolpen för klen. Jag föreslår en limträstolpe på 90x90. Alternativt kan du tillverka en själv genom att limma ihop två 45x95 med ett stabilt utomhuslim.
Det här är spännande: Tydligt att det är en ca 66x305 balk, men inuti har nånting hänt, där ser balken plöstligt ut att vara minst 120 bred.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Träguiden. Konstruktion/Dimensionering/Dimensioneringsvärden och bärförmåga.
http://www.traguiden.se/konstruktio...avor-av-konstruktionsvirke/?previousState=100justusandersson skrev:
Jag letade efter vad 90x45 klarade i kN rakt ner, men oklar på vad "Knäcklängd (m)" etc betyder i dessa sammanhang. Det jag har är dessutom senvuxen fura (väldigt tungt) men det kanske är värre ur knäcksammanhang?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Knäcklängd är helt enkelt den del av en stolpe som är fri att röra sig i sidled utan hinder av kortlingar eller annat. För stolpar med rektangulära tvärsnitt måste man skilja på x- och y-led. Vad som är vad framgår av en skiss i Träguiden.
Snölast räknas alltid i horisontalplanet. Vid 30 graders taklutning börjar man reducera snölasten så att den är halva värdet vid 45 grader och noll vid 60 grader. Takets totala snölast blir 32x2 = 64 kN. Hälften av denna last tas upp av nockbalken och hälften av sidoväggarna. Nockbalkens last fördelas sedan på två ändpelare, vilket ger 16 kN per pelare.
Snölast räknas alltid i horisontalplanet. Vid 30 graders taklutning börjar man reducera snölasten så att den är halva värdet vid 45 grader och noll vid 60 grader. Takets totala snölast blir 32x2 = 64 kN. Hälften av denna last tas upp av nockbalken och hälften av sidoväggarna. Nockbalkens last fördelas sedan på två ändpelare, vilket ger 16 kN per pelare.
Mata in det i http://swelagerbalk.inadire.se/Lagerbalk.aspx o räkna där, men hamna mellan 13-20kN stolpe beroende på lutning på taket, tyvärr tror jag som de andra att 45x90 blir för dålig men ingen större kunskap där...