Schmakitas lösning! Träplugg/kil och en grov skruv som gärna spräcker densamma. Sitter som berget!

pellepe skrev:
Hej,

Tack för svaret, tror du att träkilen håller bättre än om man fyller hålet med någon massa som man låter härda som useless föreslår ovan?
Kilen skall vara så pass stor att den inte vilar enbart på lim utan lim är mest till för utfyllnad och för att få kilen att motstå utdragning lite bättre. I övrigt kommer den lösningen bära bra, det är väl lite oldschool-infästning över det men det är inte den snyggaste och snabbaste varianten så inget man kanske väljer idag i första hand.
Men tänkte att just här kan det passa...

Ska du ändå åka o handla och inte har nåt emot att lägga en hundring eller två så kommer ankarmassa som föreslagits i tråden bli riktigt gediget.

eller så borrar du upp hålet i hyllan lite så du får dit lämplig skruv med huvud som täcker.

• Gilla
Henri
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Molly med M6 på Classe har 11mm hål.

Edit: Och på Biltema innebär M6 att man stoppar in den i 13mm hål.
Är inte det 10 mm skruv M6? Vad jag kan se i denna tabell på wikipedia motsvarar M6 skruv 10 mm i diameter? https://sv.wikipedia.org/wiki/M-g%C3%A4nga

schmakita skrev:
Kilen skall vara så pass stor att den inte vilar enbart på lim utan lim är mest till för utfyllnad och för att få kilen att motstå utdragning lite bättre. I övrigt kommer den lösningen bära bra, det är väl lite oldschool-infästning över det men det är inte den snyggaste och snabbaste varianten så inget man kanske väljer idag i första hand.
Men tänkte att just här kan det passa...

Ska du ändå åka o handla och inte har nåt emot att lägga en hundring eller två så kommer ankarmassa som föreslagits i tråden bli riktigt gediget.
Okej. Men ankarmassan kan man inte borra i i efterhand väl? För att göra ett nytt hål menar jag.

Röstar också på träplugg. Träplugg var det man använde förr i tiden innan det fanns plastplugg, och det fungerade bra.

pellepe skrev:
Okej. Men ankarmassan kan man inte borra i i efterhand väl? För att göra ett nytt hål menar jag.
Nä du får montera en plastplugg i ankarmassan innan den härdar!

pellepe skrev:
Är inte det 10 mm skruv M6? Vad jag kan se i denna tabell på wikipedia motsvarar M6 skruv 10 mm i diameter? [länk]
Skruven är 6mm i diameter med M6, däremot kräver skallen 10ans nyckel...

Titta på borrdiametern i tabellen under så klarnar det en aning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.