murak
Vi har installerat en kamin med en krök på skorstenen för att undvika en regel i mellanbjälklaget, men kröken fick underkänt av sotarn så nu måste bjälklaget växlas av. Avväxlingen ska ske med vinkelbläck och jag undrar om placeringen av dessa ser ok ut? Se skiss:

3D-skiss av mellanbjälklag med skorsten, reglar och vinkelbläck placerade för avväxling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kamin i ett rum med böjd skorsten och rödmarkeringar för regel, avväxling, och nytt hål.
Skapa konto

Mått bläck: 90x90x60x2,5mm
Regel: 45x220 på cc600mm

Räcker det med två på varje sida enligt skissen? Eller finns det större, kraftigare att köpa? Länka gärna i så fall.

Tack på förhand!

Vinklar funkar säkert bra, men det finns ju balkskor som är till för just denna typ av infästning.

murak
Kommer inte balkskon bygga 2mm vilket gör att avväxlingen kommer lite högre upp vilket i sin tur gör att golvet på ovanvåningen kommer bukta? Jag skrev aldrig att det är ett 1 o 1/2 plans hus med övervåning.

Eller bör jag jacka ur 2mm på avväxlingen så att balkskon inte kommer bygga något på höjden?

Nybörjare, och dessutom lite osäker ;)

Är det ett problem att balkskon sticker ner 2mm under reglarna?
Om det är det så kan man jacka ur 2mm i regeln just där den ligger i balkskon, då kan balkskon monteras jäms med reglarnas underkant.

• Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Gabbe1 skrev:
Är det ett problem att balkskon sticker ner 2mm under reglarna?
Om det är det så kan man jacka ur 2mm i regeln just där den ligger i balkskon, då kan balkskon monteras jäms med reglarnas underkant.
Undertaket (takskiva av spån eller liknande) ligger dikt an mot reglarna. Men ja, att jacka ur regeln är nog melodin ändå. Tack för input!

murak
Ska jag vidta några försiktighetsåtgärder när jag ska kapa reglarna föresten? Finns det risk att den kapade takstolen glider isär?

murak skrev:
Ska jag vidta några försiktighetsåtgärder när jag ska kapa reglarna föresten? Finns det risk att den kapade takstolen glider isär?
Glider isär är nog minimal risk, möjligtvis kan det svacka ner något.

Har du några reglar extra kan du ju slänga dit dem som stämp någon halvmeter "utanför" hålet. Så att den balk du sågar av har stöd under tiden!:)

• Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Svart rör genom tak med vinkeljärn för stöd, omgiven av träram och tidningspapper.
Skapa konto

Det blev vinkeljärn :o

hordak
Hej! Får jag fortsätta med lite funderingar kring avväxling? (Provar utan att vänta på svar):
Jag ska montera vindslucka mot tak som är sänkt och tilläggsisolerat nedifrån. På vinden finns en gammal lucka kvar så platsen är given. Har sågat ur den gamla luckan ner till den nya isoleringen och finner då glespanel (endast 1 st som är i vägen för nya luckans bredd), men under denna stående 45x120 mm som medgivit sänkningen av innertak samt utrymme för isolering. Under denna ytterligare glespanel där takskivorna är monterade. Skulle behöva kapa reglarna för att frigöra utrymme för den nya luckan (håltagning 70x115 cm) och min fundering är således om jag under förberedelserna helt sonika kan skruva fast dessa uppifrån genom intilliggande glespanel, kapa regeln med utrymme för att sedan växla in mitt regelverk för luckan vinkelrätt mot? Det nya regelverket skulle alltså spänna över två reglar men breddas i själva utrymmet för luckan. Eller måste växlingen ske över fler reglar (måste då riva upp väldigt mycket mer golv på vinden)?

Schmatisk illustration av befintlig och föreslagen konstruktion för tak med ny vindslucka.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.