Hej, ny här!
Vill ta ner en vägg i garaget och undrar hur jag tar reda på om den är bärande?
Jag har inga konstruktionsritningar på huset, gå det att få svar på annat sätt? :x
/JAS_
Vill ta ner en vägg i garaget och undrar hur jag tar reda på om den är bärande?
Jag har inga konstruktionsritningar på huset, gå det att få svar på annat sätt? :x
/JAS_
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Den borde inte vara bärande eftersom takstolarna är utformade som fackverkskonstruktioner och därför normalt är fribärande över hela garagets bredd. Samtidigt är taklutningen dålig. Vill man kontrollera detta beräkningsmässigt måste man känna till takstolarnas mått, c/c avstånd och spännvidd.
Väggen går dessutom inte i hela byggnadens längd. Det brukar bärande väggar göra.
Tack båda för snabba svar!justusandersson skrev:
Nu har jag varit runt och mätt lite, detta är vad jag får fram.
Takstolar är:
120X46 mm "Övre"
145x46 mm "Undre"
1100 mm CC mellan takstolar
Takbeklädnad:
Plåt
Papp
Spontad panel
Innertak:
Isolering
Spontad panel
Gips
Trästomme
Betongplatta
Yttermått garage:
7300 mm långt
5700 mm brett
Huset är byggt 1965
Kan detta hjälpa i avgörandet?
/JAS
bättre att man har på papper att konstruktör gjort beräkningar. om något skulle händaJAS_ skrev:Tack båda för snabba svar!
Nu har jag varit runt och mätt lite, detta är vad jag får fram.
Takstolar är:
120X46 mm "Övre"
145x46 mm "Undre"
1100 mm CC mellan takstolar
Takbeklädnad:
Plåt
Papp
Spontad panel
Innertak:
Isolering
Spontad panel
Gips
Trästomme
Betongplatta
Yttermått garage:
7300 mm långt
5700 mm brett
Huset är byggt 1965
Kan detta hjälpa i avgörandet?
/JAS
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ett enkelt sätt att få reda på om någon byggnadsdetalj är rätt dimensionerad är att använda Träguiden som finns på nätet, traguiden.se. Där finns bl.a. tabeller som visar lämpliga dimensioner på takstolsdelar för olika typer av takstolar, spännvidder och snölaster. Uppsala ligger på gränsen mellan Snölastzon 1,5 och 2. Enligt Träguiden bör en takstol av W-typ med 14 ° taklutning och en spännvidd på 6 m ha dimensionerna 45x145 i överramen och 45x120 i underramen i snölastzon 2. I snölastzon 1,5 45x120 på båda ställena. Dessa uppgifter gäller för ett tungt tak med egenvikten 0,6 kN/kvm. Ditt tak är ju väldigt lätt och spännvidden något mindre än 6 m så jag tycker man kan räkna med att takstolarna håller även om du tar bort den aktuella väggen.
Klicka här för att svara