Har köpt mig ett begagnat ecophon akusiktak som jag ska sätta i källaren. Det är ett sånt där klassiskt, vitt tak med 60x60-plattor och synligt bärverk. Har ni några kluriga tips på hur jag ska göra detta för att det ska minska takhöjden så lite som möjligt? Jag vet att detta påverkar hur lågt i frekvens det dämpar, men takhöjden kommer att vara 221 cm när golvet är lagt så vi har inte "råd" att minska det för mycket.

Tycker inte att det är nödvändigt att det ska gå att plocka ner plattorna däremot kommer jag att fälla in någon form av led-spottar i det, men de bygger ju inte så mycket.

Min far tyckte att jag skulle använda hålband och en särskild skruv som jag just nu inte kommer på vad den heter. Typ quickdrill, easydrill eller nåt sånt. Ska ha stor skalle och finnas i längder ner mot 4 mm.

Vad har ni för idéer att bjuda på?

Vit ecophon akustiktak med 60x60 cm plattor och synligt bärverk i ett ljust rum med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
NoiseMaker skrev:
Tycker inte att det är nödvändigt att det ska gå att plocka ner plattorna
Det är ju där själva kruxet ligger. Inte att plocka ner dem, men väl att få dit dem. Normalt sätter man väl bärverket först och sen monterar man plattorna. Åtminstone sista raden måste du ju få dit plattorna på något sätt. På mitt kontor bygger akustiktaken ca. 70 mm. Skulle tro att minimum är ca. 50. Det vanligaste sättet att fästa bärverket är väl trådpendel, och bockar du till tråden själv kan du ju göra den så kort du vill.

H
montera först ramen runt rummet, sedan primärer och sekundärer på korrekt c/c
sedan är de bara att lägga i plattorna de sista du gör.

Hålband behövs om de är större spännvidder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.