1 911 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Göra om halva garaget till rum
Hej,
Vi ska göra om halva garaget till ett sovrum. I mitten av garaget går en takregel så det blir perfekt att dela av där. Jag ska även flytspackla golvet på den sida som sovrummet ska vara på då det är en lutning mot golvbunn.
Har nu några funderingar. Garagegolver är i betong. När jag fäster golvregeln, räcker det med expanderspik eller ska jag plugga och skruva?
Ska jag sätta upp den nya väggen och sedan flytspackla då endast halva rummet ska spacklas för att väggen ska fungera som ett stopp?
När golvet är spacklat, räcker det med golvunderlag och sedan laminatgolv direkt på? Jag funderar på fukt och kyla från golvet? Måste jag prima innan flytspacklingen?
Vi ska göra om halva garaget till ett sovrum. I mitten av garaget går en takregel så det blir perfekt att dela av där. Jag ska även flytspackla golvet på den sida som sovrummet ska vara på då det är en lutning mot golvbunn.
Har nu några funderingar. Garagegolver är i betong. När jag fäster golvregeln, räcker det med expanderspik eller ska jag plugga och skruva?
Ska jag sätta upp den nya väggen och sedan flytspackla då endast halva rummet ska spacklas för att väggen ska fungera som ett stopp?
När golvet är spacklat, räcker det med golvunderlag och sedan laminatgolv direkt på? Jag funderar på fukt och kyla från golvet? Måste jag prima innan flytspacklingen?
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Om man skall kunna veta hur du kan bygga golvet så måste man veta vad som finns under betongplattan. Finns där någon isolering? Är det en modern platta med frigolitisolering under?
Om det är en äldre isolerad platta så kan den vara isolerad med "markplattor". I princip mineralull, som intestoppar någon fukt. Är det frigolit så kan man ofta betrakta plattan som fuktfri.
men iom. att det är ett garage, så kan plattan vara helt oisolerad, även om den skulle vara relativt ny.
Om det är en äldre isolerad platta så kan den vara isolerad med "markplattor". I princip mineralull, som intestoppar någon fukt. Är det frigolit så kan man ofta betrakta plattan som fuktfri.
men iom. att det är ett garage, så kan plattan vara helt oisolerad, även om den skulle vara relativt ny.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 inlägg
Du är medveten om att detta är något som du behöver bygglov för? Eller iallafall en bygganmälan.
Såg en annan på forumet som skrev detta : Jag köpte typ platon-matta på byggmax för att få ventilation mellan betongen och golvet , sedan tog jag cellplastskivor ( typ frigolit) tejpade ihop dessa skivor därefter limmade jag ihop golvspånskivor sedan laminatgolv. Jag lade distanser mellan golvlisterna och väggen så runt om i rummet har jag 5 mm mellarum mellan golvlist och vägg. Det hella blev kanon och jag är jättenöjd. För att få bort golvbrunnen hade jag lagt en bit byggplast och sedan flytspacklat . Om du vill ha tillbaka golvbrunnen går det ju att bila bort den.
Klicka här för att svara