10 226 läst ·
21 svar
10k läst
21 svar
Platta på mark - riskkonstruktion?
Sida 1 av 2
Jakten på vårt hus fortsätter...
Just nu tittar vi på en villa byggd 1980. Vad jag förstår det som så är många hus från denna tiden (slutet av 70, början på 80) dåligt konstruerade. Det verkar vara den oisolerade plattan som är boven i dramat med fukt och mögel under golv som följd. 70-talshusen verkar också ha bekymmer med tryckimpregnerat virke direkt mot grunden.
Hur stora är dessa riskerna egentligen?
Ska man vara rädd om inte säljaren kan visa dokument som säger att huset står på en platta som har underliggande isolering?
Hur länge använde man tekniken med tryckimpregnerade syllar direkt på grunden?
Just nu tittar vi på en villa byggd 1980. Vad jag förstår det som så är många hus från denna tiden (slutet av 70, början på 80) dåligt konstruerade. Det verkar vara den oisolerade plattan som är boven i dramat med fukt och mögel under golv som följd. 70-talshusen verkar också ha bekymmer med tryckimpregnerat virke direkt mot grunden.
Hur stora är dessa riskerna egentligen?
Ska man vara rädd om inte säljaren kan visa dokument som säger att huset står på en platta som har underliggande isolering?
Hur länge använde man tekniken med tryckimpregnerade syllar direkt på grunden?
Fråga kommun om de har bygglovshandlingarna att skicka, där brukar det finnas konstruktionsritningar om man har tur och då kanske du kan avgöra huruvida det finns isolering eller inte.
Inte alla säljare som vet så mycket om sina hus, så inget att vara orolig för ur den aspekten tycker jag om du inte misstänker att säljaren försöker dölja något.
Inte alla säljare som vet så mycket om sina hus, så inget att vara orolig för ur den aspekten tycker jag om du inte misstänker att säljaren försöker dölja något.
Se där lärde man sig något nytt!
Det är alltså inte själva konstruktionen i sig med tryckimpregnerade syllar som är problemet utan ämnet som användes för impregnering som reagerade med fukten.
En besiktningsman kommer självfallet tas dit vid ett eventuellt köp. Men de problem som dessa oisolerade betongplattor dras med, är det något som är lätt att upptäcka utan att behöva slita upp golv och ha sig? Jag har ingen erfarenhet av fukt och mögelskador men ett tränat öga och en tränad näsa borde upptäcka den typer av skador tämligen snabbt?
Det är alltså inte själva konstruktionen i sig med tryckimpregnerade syllar som är problemet utan ämnet som användes för impregnering som reagerade med fukten.
En besiktningsman kommer självfallet tas dit vid ett eventuellt köp. Men de problem som dessa oisolerade betongplattor dras med, är det något som är lätt att upptäcka utan att behöva slita upp golv och ha sig? Jag har ingen erfarenhet av fukt och mögelskador men ett tränat öga och en tränad näsa borde upptäcka den typer av skador tämligen snabbt?
Tack för tipset! Ska se på måndag vad kommunen har i sina arkivKjellTimell skrev:Fråga kommun om de har bygglovshandlingarna att skicka, där brukar det finnas konstruktionsritningar om man har tur och då kanske du kan avgöra huruvida det finns isolering eller inte.
Många tycker man ska undvika tryckt idag med hänvisning till att det är onödigt eller försiktighetsprincipen.Bob-TheBuilder skrev:
Det är däremot ytterst tveksamt om en besiktning kan slå ner på det som ett byggfel.
Huset är byggt 1980 på betongplatta. 1995 gjordes tillbyggnad (huset förlängdes). Även där är det platta på mark.
Finns det några risker i om förlängningens grund inte är densamma som den ursprungliga? Ponera att huset byggdes på oisolerad platta och tillbyggnaden på isolerad platta.
En till sak. Det ligger golvvärme under kaklet i tvättstugan/pannrummet. Vad jag kunnat läsa mig fram till är det big no-no att lägga det på oisolerade betongplattor. Särskilt om det får vara avstängt under sommaren. Det är som att be om problem.
Finns det några risker i om förlängningens grund inte är densamma som den ursprungliga? Ponera att huset byggdes på oisolerad platta och tillbyggnaden på isolerad platta.
En till sak. Det ligger golvvärme under kaklet i tvättstugan/pannrummet. Vad jag kunnat läsa mig fram till är det big no-no att lägga det på oisolerade betongplattor. Särskilt om det får vara avstängt under sommaren. Det är som att be om problem.
Oisolerad platta ses som riskkonstruktion. Men det betyder inte att alla hus med oisolerad platta är tickande bomber.
Det är väll bara bra och veta att om det är oisolerat så gör test i besiktningen.
När vi flyttade in så skruvade vi lös några trösklar och på ett ställe fanns det möjlighet att kolla under golven och allt var snustort och ingenstans luktade det. Så gör bara en ordentlig besiktning så ska det inte vara några problem.
Har huset stått sen 70 talet så, ja det säger sig själv.
Det är väll bara bra och veta att om det är oisolerat så gör test i besiktningen.
När vi flyttade in så skruvade vi lös några trösklar och på ett ställe fanns det möjlighet att kolla under golven och allt var snustort och ingenstans luktade det. Så gör bara en ordentlig besiktning så ska det inte vara några problem.
Har huset stått sen 70 talet så, ja det säger sig själv.
Nej,Bob-TheBuilder skrev:
man lade isoleringen ovanpå plattan vilket medförde att värmeväxlingen sker "inne i huset" och där dras då fukt mot värmeväxlingen (genom plattan in under golvet alltså).
Sedan ca. 1985 och framåt lägger man isoleringen under plattan så fukten stannar under betongen.
1980 använde man i viss mån isolering men oftast dränerande lager (grus) under plattan så de har mer sällan de klassiska "70-tals" problemen, men kan ju förstås ha det.
Efter slutet på 70-talet lade man istället plast på betongen och sen isolering, bättre men fortfarande inte bra...
Enda sättet att veta säkert vad du har är att ta upp hål i golvet och se om det isolering invändigt och sen bila hål i plattan och se om det är mark, grus eller isolering under...
Är det platta på mark med invändig isolering kan det ändå fungera bra men annars rekommenderas ventilerat golve, ex. Nivell...
Hela grejjen är just det du skriver att det inte får vara avstängt under sommaren. Annars är det inga fuktproblem, men ett jäkla slöseri med energi.Bob-TheBuilder skrev:
Mäklaren på detta objektet är ovanligt svår att nå och saknar svar på många frågor. Dessutom frågar han inte säljaren om relevanta frågor utan säger "att han inte vet".
Nåväl. Ringde säljaren direkt idag. Kanske lite oförskämt men jag tänker inte köpa "grisen i säcken" för att Mäklaren inte gör sitt jobb.
De som bor där har bott där sedan det byggdes. De har all dokumentation från bygget kvar så man kan titta hur det är byggt
Så det verkar lovande så att man kan få veta hur konstruktionen ser ut.
Nåväl. Ringde säljaren direkt idag. Kanske lite oförskämt men jag tänker inte köpa "grisen i säcken" för att Mäklaren inte gör sitt jobb.
De som bor där har bott där sedan det byggdes. De har all dokumentation från bygget kvar så man kan titta hur det är byggt
Följde KjellTimells råd och mycket riktigt hade kommunen omfattande byggteknisk information 
Här följer en bild från bygglovshandlingarna. Jag vet inte hur jag ska tolka den så hjälp hade varit snällt.

http://i.imgur.com/kM52ybV.jpg
Här följer en bild från bygglovshandlingarna. Jag vet inte hur jag ska tolka den så hjälp hade varit snällt.

http://i.imgur.com/kM52ybV.jpg